Worden fitnesscentra de gezonde leefstijlcentra
van de maatschappij? (vervolg)
Wellicht is de meest belangrijke vraag die we ons op dit vlak kunnen stellen: Heeft dat wat we doen en bieden, een duurzaam effect op de gezondheid van mensen?’ De markt barst uit zijn voegen van quick fixes en de onbewuste onbekwame burger gelooft een sterk en goed samengesteld verhaal. We bieden al voor meer dan 3 miljoen Nederlanders de mogelijkheid om hun sportmoment en spierversterkende training elke week gemakkelijk op te pakken. Daarmee zijn we de uitvoerende kracht van de beweegrichtlijn van de Gezondheidsraad en de WHO. Dat is op zich al een super sterk fundament om op door te bouwen. De vraag is: Hoe pakken we dat aan om dat ook te realiseren op gebied van gezonder leven? Gaan we de concurrentie aan met het overweldigende aanbod van gezonde leefstijlproducten en -middelen? Gaan we ermee samenwerken of kiezen we een eigen weg en invulling?
Ik denk dat we de strijd online en met apps niet gaan winnen, daarvoor spelen er internationaal te veel krachten. Onze kracht zit in het netwerk en in mensen. Goede bereikbaarheid en persoonlijke aandacht, die combinatie zullen we steeds beter moeten gaan benutten volgens mij. Voorbeeld: van fitnesstrainer naar actief leven coach, en van personal trainer naar personal lifestyle trainer en coach. Volgens mij kan dit ook prima samen met andere partijen die zich toeleggen op mensen duurzaam ondersteunen naar gezonder leven, zoals partijen die leefstijlprogramma’s, gezonde voeding, health app’s, bedrijfsgezondheidprogramma’s, enz. aanbieden. We moeten dan natuurlijk wel vanuit een collectief handelen, maar ik denk dat onze meerwaarde, de locatie en de mensen die de directe connectie hebben met de consument, waardevol genoeg zijn om mee samen te werken.
Worden fitnesscentra dus de gezonde leefstijlcentra van de maatschappij? Die centra die ervoor kiezen om te investeren in de kennis van hun mensen en de stap maken om in een collectief, samen sterke gezond leven producten en programma’s aan te bieden. Is dat de gehele sector? Zeker niet. Iedere ondernemer kiest zijn/haar eigen positionering en voor elk model is er een doelgroep. De doelgroep gezonder leven is er echter wel een die flink gaat groeien de komende jaren.
John van Heel
EFAA opleidingen en Leefstijlclub – Healthy Lifestyle, Healthy Ageing