6
Thema-interview-2: Ontbijten, lunchen
of samen drankje doen in fitnessclub
Harry Bijl, innovatie-inspirator bij INretail - de grootste brancheorganisatie in retail non-food in Nederland - reist regelmatig met groepen ondernemers naar steden in binnen- en buitenland om ze de ontwikkelingen in winkelcentra te laten zien en ervaren. Zijn boodschap: er is teveel aanbod en er is teveel van hetzelfde. “We moeten de vierkante meters in winkelgebieden anders gaan invullen. De rol van de retail is veranderd. Het bestaat niet meer alleen uit het uitwisselen van producten en diensten tegen een vergoeding. Het gaat steeds meer om de toegevoegde waarde die ondernemingen kunnen bieden.”
Omdat binnensteden de komende jaren van karakter zullen veranderen, komt er meer ruimte voor andere dienstverlening dan winkels. Harry Bijl ziet ook een kansrijke verbinding met fitnessclubs. “Centra krijgen steeds meer ook een woon- en verblijfsfunctie. Zou toch ideaal zijn voor inwoners van binnensteden als ze te voet naar hun fitnessclub kunnen, die om de hoek ligt. En waarom geen combinatie van voeding met bewegen? Een fitnessclub en eetgelegenheid of supermarkt zouden samen arrangementen kunnen aanbieden. Het gaat erom dat ze een uniek concept of aanbod ontwikkelen.”
share