Thema-interview-2: Ontbijten, lunchen
of samen drankje doen in fitnessclub (vervolg)


Harry Bijl pleit voor een andere denkwijze van ondernemers in winkelgebieden. “Je kunt met z’n allen wel 300.000 euro stoppen in allerlei flauwekul om een winkelgebied visueel aantrekkelijker te maken, maar het heeft volgens mij meer zin om bijvoorbeeld te investeren in horeca in een centrum. Onderzoeken wijzen uit dat goede en gedifferentieerde horeca ervoor zorgt dat er meer mensen naar binnensteden komen, er langer verblijven en meer besteden. Daar profiteren alle ondernemers van. Zeker als je ook qua pricing meer variatie krijgt. Met vier personen lunchen voor 120 euro is prima, als je ook een optie hebt om in het centrum voor de helft van dat bedrag te kunnen eten. Differentiatie is gezond en geeft een winkelgebied een eigen smoel, een eigen identiteit.”

 

Blurring is bij uitstek geschikt om de verblijfstijd van bezoekers te verlengen. “Blurring leidt vaak tot verrassende combinaties en een groter aanbod. Horeca hoeft niet altijd het alleenrecht van horecaondernemers te zijn. Waarom zou een winkel of fitnessclub geen ontbijt aanbieden aan leden of gasten? Als ik steden of dorpen bezoek, dan ben ik vaak ’s ochtends vroeg al aanwezig, om een centrum te zien en voelen ontwaken. De meeste horecazaken zijn dan nog gesloten of bezig om hun zaak schoon te maken. Ze openen pas ’s middags. Waar kan de bezoeker in de ochtend terecht voor een kop koffie of ontbijt? Dat zou prima kunnen in een winkel met een kleine horecafaciliteit. Of in een fitnessclub in het centrum, waar mensen ’s morgens na het sporten een gezond ontbijt kunnen nuttigen. Dat geldt overigens ook voor de avonduren. Waarom zou een fitnessclub niet gecombineerd kunnen worden met een ‘gezond café’? Waar je na het sporten nog een tijd kunt verblijven om samen een drankje te doen. Zolang aanbieders zich houden aan de wetten en regels, en eten en drinken veilig aanbieden, ben ik er voorstander van dat er meer mogelijkheden komen om horecafaciliteiten te vermengen met andere formules.”

 

Harry Bijl constateert dat leefstijl en gezondheid geen ‘alleenrecht’ van sportaanbieders meer is. “Er komen steeds meer ondernemers en winkelformules die met hun aanbod een relatie leggen met de leefstijl van mensen. Ik begrijp goed dat bijvoorbeeld supermarktketen Albert Heijn via een food app mensen helpt om gezonder te leven en eten koppelt aan workouts. Ik denk dan: waarom zouden fitnessclubs omgekeerd niet hetzelfde doen? Workouts verbinden met voeding. Dat je na het sporten een gerecht meekrijgt dat past bij de training die je hebt gedaan. Of als take away een gerecht én box waar de ingrediënten al inzitten. Of dat je de mogelijkheid hebt om na de workout te eten in de club. En nee, ga als fitnessondernemer niet proberen om alles zelf te doen of uit te vinden. Werk samen met een lokale kok en supermarkt en doe die dingen waar je goed in bent. En zorg voor voldoende beleving. Die moet top zijn! Er komen generaties aan die heel gevoelig zijn voor beleving en die iets nieuws willen ervaren. De Millennials willen vermaakt worden. Als dat lukt, worden ze ambassadeurs van jouw bedrijf of product. Dan gaan ze hun positieve klantervaring zelf delen en hoef je niet meer te smeken om een positieve review.”

 

share