Knelpunten bij bedrijfsovername van sportcentra (vervolg)
Personeel
Voor de meeste concepten is het personeel het belangrijkste onderdeel van het sportcentrum. Bij een overname is een koper verplicht het personeel over te nemen. Enerzijds is dit voor koper een fijn gegeven, zeker in deze tijd waarin het moeilijk is (goed) personeel te vinden. Anderzijds is het ook direct een kostenpost, die hij niet direct kan beïnvloeden. In de situatie dat een koper er zelf in wil gaan staan, kan het ook het knelpunt zijn de overname niet te doen, tenzij bijvoorbeeld de verkoper de contracten afkoopt. Maar dit kan soms een kostbare zaak zijn, waar niet elke verkoper in mee wil gaan.
Koopcontract
Als de financiering rond is en het boekenonderzoek naar volle tevredenheid is afgerond, moet het nog worden vastgelegd in het koopcontract. Ook in deze fase kan het helaas nog misgaan. In het koopcontract worden de afspraken juridisch vastgelegd met voorwaarden en garanties. Deze worden van tevoren niet tot in details besproken. Het koopcontract gaat meestal nog heen en weer tussen de juristen van koper en verkoper. Beide partijen willen het beste voor hun cliënt en soms kan dat botsen. Het kan bijvoorbeeld gaan om de hoogte van een claim als er iets misgaat, het concurrentiebeding of andere onvoorziene zaken.
Emotie
Het verkopen van hun sportcentrum doen veel fitnessondernemers maar één keer in hun leven. Het is dan ook een (zware) emotionele beslissing. Gaandeweg het verkooptraject komt soms het besef dat er niet goed is nagedacht over ‘wat ga ik doen als het dadelijk echt verkocht wordt’. De angst voor het beruchte zwarte gat. Met als gevolg dat de opdracht tot verkoop wordt ingetrokken of uitgesteld. Gelukkig komt dit niet vaak voor. Voor het verkopen van je sportcentrum moet je de tijd nemen. Niet alleen omdat het verkoopklaar maken sowieso tijd kost, maar ook voor het emotionele aspect. Dit wordt vaak onderschat, het is toch je ‘kindje’ dat je overdraagt aan een ander.
Na het lezen van het voorafgaande lijkt het dat koop of verkoop van een centrum een grote hobbelige weg is met vele kuilen. Gelukkig valt het in de praktijk mee. Nog steeds wordt het overgrote deel van de overnames van sportcentra waarin we bemiddelen naar volle tevredenheid afgerond. En ook hier geldt dat een goede voorbereiding het halve werk is.
Philip Pijpers: is oprichter en eigenaar van Wellness Solutions en ruim 25 jaar actief als adviseur in de fitnessbranche. Meer info www.wellnesssolutions.nl of 06-47763434.