Marketing en sport:
een onmisbare combinatie (vervolg)
Bestaande leden en nieuwe leden
Binnen een campagne is het belangrijk om helder te krijgen of je wil focussen op nieuwe leden, of op het behoud van bestaande leden. Door bestaande leden te stimuleren vaker te komen en te belonen met mooie prijzen, zul je zien dat de club vaker bezocht wordt. Daarnaast laat je bestaande leden kennismaken met een breder programma, omdat ze uitgenodigd worden om gebruik te maken van andere lessen dan ze normaal doen bijvoorbeeld. Het resultaat? Enthousiaste, tevreden én loyale klanten. Door regelmatig gebruik te maken van marketingacties zorg je voor een behoud van leden, waar ze anders misschien al afgehaakt waren.
Nieuwe leden aantrekken lijkt soms lastig als er veel concurrentie is. Toch is het met goede marketing makkelijker dan je denkt. Door nieuwe leden op een leuke én persoonlijke manier kennis te laten maken met de club, sta je al 1-0 voor ten opzichte van andere clubs. Potentiële leden komen natuurlijk niet aanwaaien, dus om deze reden is marketing onmisbaar.
Een wisselwerking tussen deze leden en niet-leden werkt vaak perfect, zoals te lezen is bij onderstaande voorbeelden.
Bewezen marketingchallenges
Vanuit HDD GROUP hebben we meerdere succesvolle Les Mills challenges gehad, met mooie en succesvolle resultaten. Juist met het inzetten van slimme marketingacties volgen er nieuwe leads, die er zonder de acties niet zouden zijn.
Body Bingo
Bij de Body Bingo is het doel om potentiële leden om te zetten naar leden. Bestaande leden kunnen potentiële nieuwe leden meenemen naar de club en ontvangen een bingokaart, waarop aangestreept wordt hoe vaak beide personen komen sporten. Bij een volle kaart beloon je beide personen. Het bestaande lid met bijvoorbeeld een maand gratis sporten en het potentiële lid met een aanbieding wat betreft het abonnement.
Op deze manier krijgt een potentieel lid een goed beeld van de club en zorgen de bestaande leden voor nieuwe leads.
In de aan te reiken toolkit zit alles dat nodig is om hier een geslaagde actie van te maken.
Back in shape
Het Back in shape programma richt zich ook op bestaande en potentiële leden en bestaat uit een beweeg- en voedingspakket. Voor veel leden zijn de coronakilo’s een feit, dus het inspelen op beweging én voeding is een goede combinatie. Huidige leden volgen dit programma gratis en niet-leden betalen een gereduceerd tarief. In het 6-weekse programma zit een intake, een persoonlijk beweegplan, gezonde weekmenu’s en ondersteuning. Zodra de niet-leden het programma hebben afgerond, volgt natuurlijk opvolging met als doel deze sporters volwaardig betalend lid te laten worden.
Alle marketingbenodigheden zoals banners, social media content en posters zijn op maat gemaakt.
30 day challenge
Het is een feit: challenges werken goed. Zo ook de 30 day challenge van Les Mills. Deze actie is gericht op het stimuleren van bestaande leden om regelmatig(er) de club te bezoeken. Ieder clublid wordt aangemoedigd om binnen 30 dagen zo vaak mogelijk te komen sporten bij de club. Deze bezoekjes kunnen bijgehouden worden op een stickerkaart en zijn leuke prijzen waard. Wat blijkt? De retentiecijfers vliegen omhoog! De marketing doet zijn werk dus.
De marketingmaterialen die hiervoor beschikbaar gesteld worden, zijn posters, flyers, webbanners en social media banners.
Hulp nodig?
Eerlijk is eerlijk, een goede marketingcampagne is niet binnen een uur opgezet en er komt heel wat bij kijken, zeker als je geen kaas hebt gegeten van marketing. Denk aan e-mailmarketing, social media content en voor sommige clubs zelfs belscrips om helemaal compleet te zijn. Gelukkig hoef je zelf het wiel niet opnieuw uit te vinden. Vanuit HDD GROUP beschikken we over kant-en-klare pakketten, zodat je je als fitnessprofessional kunt blijven richten op hetgeen je het liefst doet: sport. Het enige wat je hoeft te doen, is de challenge, marketingcampagne of actie uitzetten en de vruchten plukken van hetgeen het je oplevert.
Benieuwd naar een gratis challenge of marketingcampagne?
Mail dan naar marketing@hddgroup.com