De kracht van personalisatie door technologie in fitnessmarketing
Digitalisatie heeft voor ongekende mogelijkheden gezorgd in vele sectoren, waaronder fitness. Zo zagen we in de laatste jaren een groei in on-demand diensten, van streamingsdiensten zoals Netflix tot aan flitsbezorgers. Deze bedrijven spelen in op de nieuwe behoeftes en wensen van consumenten: snelle en altijd toegankelijke diensten die bovenal de voorkeuren van de gebruiker leren kennen om ze zo een gepersonaliseerde ervaring te geven. Bij het openen van de app krijgt de gebruiker op maat gemaakte aanbiedingen te zien en daarnaast ontvangen ze e-mails en notificaties met gerichte aanbiedingen gebaseerd op hun gedrag. De digitale fitnesssector groeit nu steeds meer dezelfde kant op.
De moderne fitnessconsument verwacht dat fitnessdiensten zich aanpassen aan hun voorkeuren en levensstijl, in plaats van andersom. Dat houdt in dat klanten op het gebied van personalisatie onder andere op maat gemaakte trainingsschema’s, toegewezen videowork-outs en inzichten in hun progressie door data uit wearables verwachten.
Maar het succes van de gepersonaliseerde aanpak voor fitness zit niet alleen in de kwaliteit van het product, al is dat zeker belangrijk. Een onmisbaar deel van de klantervaring gebeurt via diverse interne en externe marketingkanalen. Denk hierbij aan het versturen van lesherinneringen via app-notificaties of aanbiedingen via de e-mail, maar ook aan gerichte advertenties op sociale media.
In dit artikel van Maartje Pleiter (Global Marketing Brand & Content Director bij Virtuagym) kijken we daarom naar de kracht van gepersonaliseerde marketing en hoe je dit inzet om je klanten langer gemotiveerd te houden en hun betrokkenheid te bevorderen. Ook staan we stil bij de mogelijkheden van automatisering én hoe je met data klantgedrag beter begrijpt voor je marketing.