De kracht van personalisatie door
technologie in fitnessmarketing (vervolg)
Laat software het zware werk voor je doen
Als je denkt aan de manier waarop grote bedrijven zoals Facebook, Google, Netflix en Disney gepersonaliseerde ervaringen aan hun klanten bieden met apps, e-mails en reclames, begint het je misschien te duizelen – hoe kun jij als fitnessondernemer hierin mee?
Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden om mee te kunnen in dit digitale tijdperk. Met een goede fitness management software zeker niet! Een compleet systeem helpt je niet alleen geweldige gepersonaliseerde klantervaringen op te zetten, maar ook tijd te besparen door automatisering. Zo kun je verschillende touchpoints – ofwel contactmomenten tussen jou en klant – automatiseren. Dat betekent, kort gezegd, dat je e-mails, sms'jes of app-notificaties maar één keer hoeft in te stellen. Je klant ontvangt ze vanzelf op het juiste moment. Bovendien zijn er vaak vooraf gemaakte berichten beschikbaar die je eenvoudig aanzet, en hoef je dus niet zelf alle mailtjes te schrijven.
Communicatie is key
Nieuwe leden beginnen vol goede moed aan hun fitnessavontuur, maar de motivatie ebt snel weg als resultaten niet snel genoeg komen en prioriteiten veranderen. Het is bewezen dat regelmatige communicatie naar klanten de betrokkenheid bevordert en helpt motivatie hoog te houden. Ofwel, door voldoende touchpoints te bieden met je merk blijven je klanten gefocust op hun doel. Iedereen heeft een eigen, intrinsieke motivatie om te beginnen met fitness – en iedereen voelt zich daar uniek in. Daarom wil de moderne fitnessconsument ook worden benaderd als individu. Dus hoe zet je informatie uit je fitness software in om je klanten die op maat gemaakte ervaring te bieden?
Een check-insysteem houdt bijvoorbeeld bij hoe vaak iemand komt fitnessen en houdt alle lesboekingen bij. Hierdoor heb je altijd inzicht in hoe vaak en welke lessen iemand bezoekt. Dit kun je gebruiken om naar klanten te communiceren dat hun inzet niet onopgemerkt blijft, en ze zo extra motiveren om door te blijven gaan. Volgt een klant al acht weken op rij de spinningles op maandagavond? Dat is dat een compliment waard! Door informatie uit je boekingssysteem aan een e-mailsoftware te koppelen of aan je app, laat je automatisch een berichtje versturen naar je klant om te motiveren om zo door te blijven gaan.
En er kan nog veel meer: ontdek in je boekingssysteem en check-indata welke klanten de hele week niet komen sporten wanneer ze niet kunnen deelnemen aan hun favoriete les, omdat deze vol zit. Dat zijn klanten die je misschien kwijtraakt als ze te vaak misgrijpen. Het is dus belangrijk om in contact te komen en te blijven met deze klanten door ze bijvoorbeeld lessen aan te bieden op andere tijden of bij andere instructeurs. Maar wijs ze ook op andere mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld videowork-outs. Zo kunnen ze zelf, thuis of in de club, alsnog een spinningsessie volgen wanneer het ze uitkomt.
Gepersonaliseerd, maar ook persoonlijk
Door de inzet van je klanten, maar ook hun uitdagingen te erkennen in gepersonaliseerde marketinguitingen, bouw je een duurzame en persoonlijke relatie op tussen je merk en je klant. Fitness software geeft je diepgaand inzicht in klantgedrag, wat je als basis kan gebruiken om touchpoints tussen je merk en je klanten te bouwen én te automatiseren. Zo kunnen clubs van elk formaat en type een complete en op maat gemaakte klantervaring bieden. Want klanten die een persoonlijke band opbouwen met een dienst zijn loyale klanten die op de lange termijn trouw aan je onderneming blijven.
Maartje Pleiter
Virtuagym