Fitnesscentrum faciliteert
én stimuleert sportdeelname
Door: Paul Hover & Eva Heijnen
Fitness is in Nederland razend populair: ruim drie miljoen Nederlanders doen minstens eens per jaar aan fitness! Twee derde van die deelnemers doet dat bij een fitnesscentrum. Eind 2019 is in 10 procent van de Nederlandse huishoudens minstens één abonnement van een fitnesscentrum opgezegd. Dat waren meer dan 800.000 abonnementen! In deze bijdrage gaan we in op de opzegredenen en de gevolgen van het opzeggen voor de sportdeelname van de opzegger. De resultaten zijn gebaseerd op onderzoek dat eind 2019, enkele maanden vóór de coronacrisis, plaatsvond. Dat maakt deze bijdrage vooral waardevol voor de periode dat er meer controle over het virus is verkregen.
Opzegreden
Voor 37 procent van de opzeggers van een fitnessabonnement was de prijs (‘te duur’) de reden om het abonnement te beëindigen (figuur 1). De prijs was daarmee de meest genoemde opzegreden. Het aandeel dat het abonnement ‘te duur’ vond, was bij huishoudens met een benedenmodaal inkomen bijna tweemaal zo hoog als bij huishoudens met een bovenmodaal inkomen (64% vs. 33%). Klaarblijkelijk hangt de prijsperceptie, uitgaande van vergelijkbare abonnementstarieven voor de twee inkomensgroepen, samen met het vrij besteedbaar huishoudinkomen.