Marketing of positionering? (vervolg)


Het antwoord is sterk afhankelijk van de aard van je bedrijf. Als low budget club zal je snel naar traditionele marketing stappen: eerste maand gratis, geen inschrijfgeld, sporttas gratis, enz. Veel mensen zitten in de overdenkingsfase - ‘ik moet wat gaan doen’ - en zullen getriggerd worden door deze acties. Een grote groep echter heeft het wel een beetje gehad met de low budget en low service centra of trekt daar überhaupt niet naar toe. Ze willen resultaten behalen, begeleiding, advies, goede service, gemotiveerd worden en willen daar graag wat meer voor betalen. Centra die meer aan de service kant zitten, doen er dan ook goed aan om dat waar ze sterk in zijn, juist nu ook sterk te communiceren. Een leuke oefening is om samen met het team de 10 meest sterke serviceaspecten van de club te bepalen en te kijken op welke manier je die in je positionering en marketing kan gebruiken.

 

Positioneren met je sterke programma’s en sterke serviceaspecten in combinatie met bewezen marketingcampagnes: die combinatie zal waarschijnlijk toch de succesformule blijken. Sommige mensen zullen gemotiveerd worden door de ‘platte korting marketing’, anderen voor de unieke leefstijl- en fitheid APK test of leefstijl- en healthy ageing programma. Kiezen tussen positionering en marketing hoeft dus zeker niet, maak er gerust een mooie mix van.

 

Let wel op: de zalen stromen snel vol, laat de nieuwe instroom niet de ergernis van je bestaande klanten zijn. Bereid je voor en zorg ervoor dat je klaar bent voor een grote toestroom van nieuwe leden.

 

John van Heel

EFAA opleidingen en Leefstijlclub

 

 

 

share