Thema marketing: TikTok officiële partner van EK voetbal,
sport omarmt dit social media platform
Volg je de wedstrijden van het Europees kampioenschap een beetje? Dan is het je vast wel opgevallen: het razend populaire social media platform TikTok is officiële partner van het EK voetbal 2021. Waarom is dit zo bijzonder? Het is voor het eerst dat een social media platform sponsor wordt van zo’n groot sportevenement. De UEFA wil met deze sponsordeal meer onder de aandacht komen bij de jongeren. TikTok staat namelijk bekend om zijn jonge gebruikers. Nationale voetbalbonden, waaronder die van Engeland en Nederland, maken al diverse content voor TikTok. De hashtag #football heeft meer dan 70 miljard views. Dus, waar wacht je nog op?
Tijdens het EK is TikTok dus hét platform waar voetbalfans, maar ook de voetballers zelf hun favoriete voetbalcontent op maken en delen. Door samen te werken met de UEFA trekt TikTok een nieuw publiek aan: voetbalfans van alle leeftijden. Tegelijkertijd trekt de UEFA daardoor vooral jongeren aan. Een gedeeld belang dus. Om het platform tijdens het EK specialer en aantrekkelijker te maken, zijn verschillende AR-effects toegevoegd, maar ook hashtag challenges en TikTok Lives. De UEFA heeft zelf ook een account aangemaakt waarop exclusieve behind-the-scenes content wordt gedeeld, maar ook gearchiveerde videocontent.