Thema marketing - De belangrijkste marketingtrends van 2021
2020 was een bijzonder jaar, een jaar waarin veel bedrijven hun marketingstrategieën volledig moesten omgooien. In dit artikel komen zes belangrijke marketingtrends aan bod, die zich vorig jaar al lieten zien en nu in 2021 doorpakken.
1. Maak relevante content voor jouw doelgroepSocial media is niet alleen voor grote, corporate bedrijven. En om van je social media-accounts een succes te maken, zijn geen duizenden euro’s nodig. Ook kleine accounts, zonder enig budget, kunnen succesvol zijn op social media. Het algoritme van TikTok is bijvoorbeeld zo ingesteld, dat zelfs een klein account met slechts 10 volgers viraal kan gaan. Het algoritme zit namelijk zo in elkaar: op social media krijgen mensen content voorgeschoteld van dingen die zij interessant vinden. Maak jij als bedrijf herkenbare, grappige en deelbare content op TikTok? Dan bestaat de kans dat jij een groot publiek bereikt. Een andere belangrijke tip: inspelen op de actualiteit. Wanneer je inhaakt op actueel nieuws is de kans groot dat je veel volgers bereikt. Zo begon in 2020 het inspelen op COVID-19 heel erg voorzichtig, maar uiteindelijk zijn er toch verschillende bedrijven geweest die de eerste stap durfden te zetten. Hier kwam een aantal goed getimede, grappige en creatieve inhakers uit.Kijk hier voor meer inspiratie2. The age of the Amateur – Lidewij EdekoortDeze trend heeft zeker in het afgelopen jaar een flinke boost gekregen. De verschuiving van perfecte plaatjes naar de realiteit. De imperfectie online herinnert ons eraan dat er een mens achter de social media kanalen van een bedrijf zit die zijn of haar best doet. Eerlijkheid en herkenbaarheid inspireert. Zoals een directeur van een groot bedrijf die eerlijk deelt over de uitdagingen voor zijn of haar bedrijf in deze tijd, of medewerkers die spontaan content delen over hun werkervaring bij een bedrijf. Maar ook praten over belangrijke thema’s zoals duurzaamheid, circulariteit en de natuur. Bedrijven zullen steeds meer moeten uitleggen wat zij doen en hoe zij willen veranderen. Van purpose-telling naar purpose-doing. Laat als merk zien hoe jij jouw rol binnen de maatschappij ziet en hoe je die bijdrage zou kunnen vergroten of uitbouwen.3. Op een andere manier elkaar live ontmoetenLivestreams werden het afgelopen jaar enorm populair. Dit uitte zich in diverse vormen: LIVE op Instagram, Twitter of LinkedIn. Hierbij gingen velen ook daadwerkelijk de interactie aan met volgers. Zo is het mogelijk om via de Instagram Live functie vragen te stellen die de spreker vervolgens direct kan beantwoorden. Op deze manier werden veel nieuwe kledingcollecties bekend gemaakt door middel van een online modeshow. Volledige evenementen werden online georganiseerd. Zo ging het concert van de Vrienden Van Amstel volledig online door. Met als gevolg: een nieuwe concertreeks genaamd ‘The Livestreamers’. Een onwijs succes. Bedrijven werden ook creatief voor hun werknemers, verschillende vrijdagmiddagborrels werden online gehouden. Soms zelfs met bingo’s, quizzen of proeverijen. De werknemers kregen van tevoren een gezellig pakket thuisgestuurd dat ze tijdens de livestream pas mochten openen. Video’s werden het afgelopen jaar steeds meer gemaakt met bijvoorbeeld de smartphone. Videoreviews van consumenten, maar ook van influencers of werknemers. Video’s die ‘echte mensen’ bevatten, de werkelijkheid laten zien en verhalen die verbinden. De technologie om video’s te editen, wordt steeds toegankelijker. Via diverse apps is het mogelijk om snel een video te bewerken. Het klinkt misschien als een onmogelijke taak, maar gepersonaliseerde 1-op-1 video’s beginnen ook een plaats in te nemen. Video’s die je gericht aan een persoon stuurt, om in contact te komen met degene, om contacten warm te houden of om een vraag te beantwoorden.4. Online klantbelevingNiet alleen social media kregen een boost, ook e-mailmarketing werd weer interessant. Zo zagen e-mailplatformen als Spotler een enorme groei in het aantal klanten. Waar bedrijven normaal op grote beurzen zouden staan om te lobbyen, klanten te werven en productdemonstraties te geven, moesten ze nu op een online manier in contact komen met klanten. De focus verschoof naar een online klantbeleving. De informatie die je normaal uitwisselt op een congres of event, moet je zo goed mogelijk naar online vertalen. Zo werden er e-mails gemaakt over klantcases, uitgewerkte klantinterviews, maar ook aankondigingen van webinars. Er werd op een nieuwe manier naar e-mailmarketing gekeken. E-mails werden ondergebracht in een CRM systeem, waarin de statistieken overzichtelijk getoond kunnen worden. Het besef kwam weer dat je met e-mail direct onder de aandacht komt van een individuele klant of prospect, je komt rechtstreeks in een persoonlijke mailbox terecht, terwijl het via social media vaak afhangt van goede content wil je klant het überhaupt zien. Persoonlijker en relevanter mailen is een trend die de komende jaren nog zeker belangrijk is. Online aankopen nam in 2020 een vogelvlucht. Instagram gaf de shopping-button in de app een prominente plek in de navigatiebalk. Facebook lanceerde ‘Facebook Shops’, waarmee adverteerders hun online winkelomgeving kunnen inrichten. Pinterest legt steeds meer de focus op het gevoel van ‘door een magazine vol inspiratie bladeren’. TikTok werkt samen met Shopify. Door social media te koppelen aan online shopping is het belang en de kracht van influencers meer gegroeid: producten die gebruikers tegenkomen via influencers, vrienden en merken kunnen direct gekocht worden in één applicatie. Dit is een significant verschil met webshops als amazon en bol.com. Niet alleen online aankopen kregen aandacht, ook ‘Shop Local’ werd een belangrijk uitgangspunt. De kleine bedrijven steunen in de omgeving. We zijn met z’n allen het afgelopen jaar meer thuis geweest dan normaal, waardoor het leven meer lokaal gericht werd. Hierdoor nam het belang en de interesse van de informatiebronnen uit de omgeving toe. Een samenwerking met die regionale media kan dus heel relevant zijn voor jouw bedrijf. Regionale media zijn goed benaderbaar en daarnaast kennen jullie beide de omgeving goed.5. Met storytelling personeelstekorten te lijf gaanData en cijfers een gezicht geven, dat kan heel mooi met storytelling. Hierdoor krijgen de mensen een bepaalde verbinding met hetgeen wat er om hen heen gebeurt. Zo is een belangrijk onderwerp ‘verhalen achter de dagelijkse coronacijfers’ geweest. Door verhalen te delen, gaven ze een gezicht aan de dagelijkse cijfers. Doordat veel bedrijven nu weer opengaan, is er veel personeel nodig. Door storytelling in te zetten en bijvoorbeeld medewerkers hier aan het woord te laten, echte verhalen te delen, kun je je organisatie inzetten als aantrekkelijke werkgever.6. Je marketing tools automatiserenMarketing automation is een combinatie van marketingcommunicatie en softwaretechnologie. Het zorgt ervoor dat alles in je marketingstrategie praktischer en efficiënter verloopt. Dit kan beginnen bij een ingestelde chatbot op de website voor de klantenservice, een waar je bij lastige vragen wel daadwerkelijk een medewerker in de chat krijgt. Veel mensen zoeken tegenwoordig via voice search. Denk maar aan applicaties zoals Alexa en Google Home. Wanneer mensen een zoekopdracht inspreken, is dit vaak anders dan hetgeen ze invoeren. Zo zijn gesproken berichten vaak langer en zijn het vaker vraagstellingen. Dit is belangrijk om te weten, omdat je zo je website efficiënter kan inrichten. Waar vroeger het ‘volume’ het belangrijkste gegeven was wat betreft data, ligt de focus nu op engagement: de data bekijken die helpt bij het zo persoonlijk mogelijk communiceren naar klanten. Je bereikt misschien minder mensen, maar het effect zal veel groter zijn. Bedrijven krijgen een steeds grotere rol in de samenleving. Dingen die ‘in de echte wereld gebeuren’, vormen razendsnel een beweging online, waar jij als bedrijf aan kan bijdragen. Denk maar aan George Floyd met de Black Lives Matter-beweging. Bedrijven krijgen veel meer verantwoordelijkheid online, waar jij ook echt het verschil kan maken. Als 2020 ons iets geleerd heeft, dan is het wel: wees flexibel. Maak altijd een planning voor het nieuwe jaar, maar zorg er wel voor dat er ruimte, tijd en budget is om snel in te spelen op wijzigingen.