Vijf meest voorkomende fouten om een klant te helpen aan een gezondere leefstijl
Helaas zien wij dat veel (afslank)coaches zich richten op de verkeerde dingen als ze klanten begeleiden in een afslanktraject. In dit artikel van Erik Huizenga - schrijver, coach en gedragsexpert bij FIT.nl - vind je vijf meest voorkomende fouten en praktische tips om een klant te helpen met een gezondere leefstijl.
Fout 1: Niet goed luisteren naar wat de klant je vertelt
De eerste fout die we vaak terugzien, is dat een coach niet goed luistert naar wat een klant hem of haar vertelt en daardoor niet goed achterhaalt wat de klant écht nodig heeft. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je meteen oplossingen aandraagt in plaats van eerst helder te hebben wat het probleem is. Vaak goed bedoeld, maar dit werkt lang niet altijd. Laat een klant daarom eerst uitpraten en vraag door waar nodig. Stel je als een empathische onderzoeker op die het verhaal niet invult voor je cliënt, maar hoogstens aanvult. Neem bijvoorbeeld een klant die te vaak snoept. Vraag dan of iemand het probleem eerder heeft meegemaakt en of er momenten zijn dat het wel lukt om bijvoorbeeld niet te snoepen. En wat diegene dan anders doet. In plaats van dat je meteen aan de klant vertelt dat ze geen snoep in huis moet halen. Misschien doet ze dit namelijk al lang, maar vindt ze het moeilijk om op haar werk niet te snoepen.