Vijf meest voorkomende fouten om een klant
te helpen aan een gezondere leefstijl (vervolg)
Fout 2: Te veel aandacht voor voeding in plaats van het veranderen van gedrag
Om af te vallen, is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe je gezonder kunt eten. Maar de klant is daar vaak al jaren mee bezig en weet hier waarschijnlijk al veel vanaf. Ondanks die kennis is het vaak toch niet gelukt. Dat komt omdat afvallen om veel meer draait dan alleen kennis over voeding. Hoe je je gedrag verandert, is minstens net zo belangrijk.
Fout 3: Geen aandacht voor hoe je een terugval kunt voorkomen
80 tot 90 procent van de mensen die is afgevallen, valt weer terug of wordt zelfs zwaarder dan voordat ze begonnen met afvallen. Vanaf het begin dat je iemand coacht zul je dan ook aandacht moeten besteden aan hoe je voorkomt dat je klant niet terugvalt. Dit is vaak niet wat mensen prettig vinden om te horen, maar wel wat ze nodig hebben.
Fout 4: Alleen begeleiding aan het begin van het traject
De eerste maanden is de begeleiding vaak het meest intensief, terwijl de meeste mensen dan vaak nog wel gemotiveerd zijn. Maar na verloop van tijd wordt het steeds moeilijker om af te vallen en het verloren gewicht vast te houden. De begeleiding en het contact over meerdere maanden dient dus niet af te zwakken.
Fout 5: Te veel sturen op gewichtsverlies
Tenslotte worstelen veel mensen met overgewicht of obesitas al jaren met hun gewicht. Zij zijn hier vaak ook constant mee bezig en veel pogingen om af te vallen hebben weinig geholpen. Wanneer je als professional te veel stuurt op gewichtsverlies en afslanken, kan dat de obsessie met het gewicht bij je klant alleen nog maar méér versterken. In plaats daarvan raad ik je aan om samen met de klant veel meer te gaan kijken hoe iemand zich fitter en vitaler kan voelen. Niet iedereen is hiervoor opgeleid. Het is dan ook een goede keuze om klanten soms door te sturen naar een (dieet)psycholoog of een vitaliteitscoach.
Wil je hier meer over leren?
Binnenkort verschijnt de nieuwe FIT-cursus ‘hoe kom je van kennis tot gedrag’? Dit gaat over coachingsvaardigheden, gedragsverandering en afslanken. Hoe help je een klant in de praktijk? En hoe zorg je ervoor dat je klanten gemotiveerd blijven? Benieuwd? Kijk op shop.fit.nl/cursus-afvallen.