EVOLUTIE VAN FITNESS IN 2024:
EEN NIEUW TIJDPERK VOOR CLUBS (vervolg)
2024 is pas net van start gegaan, maar belooft nu al een boeiend jaar te worden voor de fitnessindustrie. Een verscheidenheid aan trends tekent zich af en transformeert de branche. Als fitnessondernemer is het essentieel om proactief in te spelen op deze ontwikkelingen, niet alleen om klantbetrokkenheid te vergroten, maar ook om mee te evolueren met de huidige tijdgeest. In dit artikel verkennen we de essentiële strategieën en opkomende trends van 2024 die je kunnen helpen de fitnessindustrie te leiden en de groei van je onderneming te stimuleren.
SOCIALE FITNESS EN GROEPSLESSEN
Mogelijk herken je het wel: het vaste ritueel van dat ene vrouwtje dat op woensdagochtend na haar groepsles altijd wat langer blijft om gezellig een kopje koffie te drinken met de twee gepensioneerde mannen op de loopband. Of de groep dames op donderdagavond die samenkomen in de sportschool om even de zorgen van het werk te vergeten. Fitness gaat verder dan alleen het verbeteren van de fysieke gesteldheid; het creëert verbondenheid. In 2024 blijft sociale fitness bloeien. Fitnessondernemers begrijpen nu meer dan ooit de waarde van een gemeenschapsgevoel.
Het aanbieden van groepslessen heeft al geruime tijd vele voordelen voor diverse clubs. Groepslessen bieden niet alleen de kans om aan de fysieke gezondheid te werken, maar ze scheppen ook een sociale omgeving. Leden voelen zich verbonden, gemotiveerd en ervaren een gevoel van gemeenschap, wat resulteert in langdurig lidmaatschap en hogere tevredenheid. In een steeds competitievere markt ondernemen clubs gedurfde (en vaak onconventionele) stappen om op te vallen en nieuwe doelgroepen aan te boren. Door als fitnessondernemer te investeren in een gevarieerd aanbod van groepslessen, trek je een breed publiek aan, vergroot je je marktaandeel en blijf je je concurrenten een stap voor.
DE OPKOMST VAN DANCE FITNESS
Dankzij sociale media lijkt dans weer helemaal in de schijnwerpers te staan, en kan het zelfs een cruciale drijvende kracht zijn voor de groei van je fitnessonderneming in 2024. Dans staat zelfs in de top 10 workouts van 2023. Het is geen nieuw fenomeen, maar de opkomst van TikTok heeft deze categorie nieuw leven ingeblazen, waarbij dans de onofficiële taal van TikTok is geworden en miljoenen jonge fans heeft aangetrokken. De #DanceFitness heeft op Tiktok bijna de 1 miljard weergaven. Naarmate clubs hun aanwezigheid op TikTok vergroten om dit enorme publiek te bereiken, bieden dansfitness-opties een veelbelovende weg om nieuwe leden naar jouw fitnessonderneming te trekken.
Les Mills heeft in januari 2024 LES MILLS DANCE gelanceerd, een gloednieuwe workout van 45 minuten met hoge energie die je leden zal uitdagen en bewegen. Door deze gloednieuwe dansworkout aan het programma van de club toe te voegen, bied je een buitengewoon energieke groepsles aan die de grenzen van dans verlegt. Met de uitbreiding van je aanbod geef je (potentiële) leden de kans om gevarieerd te blijven trainen, wat de motivatie langdurig bevordert.
EXCLUSIVITEIT
Exclusiviteit gaat verder dan simpelweg uniek zijn. Het impliceert ook dat je als fitnessondernemer regelmatig vernieuwingen introduceert en inspeelt op trends om aan de behoeften van jouw leden te voldoen en nieuwe leden aan te trekken. Door deze innovaties aan te bieden, speel je een essentiële rol bij het onderscheiden van jouw club van de concurrentie en trek je de jongere doelgroep aan. Het aantrekken van een jongere doelgroep is cruciaal voor fitnessondernemers, gezien uit onderzoek blijkt dat steeds meer jongeren de sportschool bezoeken. De 'Generation Active' vertegenwoordigt bijna 80% van alle clubbezoeken. Door vernieuwende elementen, zoals bijvoorbeeld de Limited Edition Collection van Les Mills, toe te voegen, kan een fitnessclub voortdurend inspelen op trends en een modern publiek aantrekken. LES MILLS SHAPES is bijvoorbeeld een programma voor de mensen die net iets intensiever en zwaarder willen trainen dan bij een standaard pilatesles.
KRACHTTRAINING KEERT TERUG
Het is je vast niet ontgaan dat krachttraining in een razend tempo aan populariteit heeft gewonnen. Fitnessclubs wereldwijd ruilen cardio-apparatuur in voor extra gewichtsstations op de sportschoolvloer. Tegelijkertijd winnen diverse nieuwe krachtgerichte lessen snel terrein, vooral als een slimme oplossing om lange wachtrijen bij de squatrekken te verminderen. Maar het aanbieden van krachtlessen is ook een manier om enthousiasme onder leden te verhogen en Gen-Z naar jouw club toe te trekken.
Zoals eerder vermeld in het artikel, bestaat 80% van alle clubbezoeken uit een steeds jongere doelgroep. Deze generatie is gemotiveerd om vaak en zelfstandig te trainen, maar doet dit vaak zonder gericht trainingsplan, wat resulteert in uitblijvende resultaten. Het is cruciaal voor fitnessclubs om krachttraining te integreren en zo aan de behoeften van de jongere generatie te voldoen. LES MILLS Strength Development biedt clubs de kans om deze kloof te dichten door in te spelen op de behoeftes van deze nieuwe generatie.
Ben je benieuwd hoe jouw club kan inspelen op deze trends? Neem dan contact op met ons Club Performance Team. Zij voorzien je graag van informatie over alle in-club en online mogelijkheden. Stuur een e-mail clubperformance@hddgroup.com of bel naar +31 (0)416 334315.
Bron: ClassPass & MindBody Look Back Report (2022), Gen Z Fitness: Cracking the Code (2023)
en Les Mills New Zealand Club Trial Data.
20