FUTURE PROOF FITNESS (vervolg)
CONSISTENTIE LEIDT TOT FREQUENTIE
Het is niet onbekend dat consistentie de sleutel is tot succes op het gebied van het behalen van fitnessdoelen. Waar consistentie het belang is voor de fitnessbeoefenaar, wordt de frequentie van clubbezoeken dat voor de sportschool of -club. Meerdere studies tonen aan dat wanneer er minstens drie keer per week aan lichaamsbeweging wordt gedaan, er meer kans is om sport- en fitnessdoelen te bereiken. Wanneer resultaten zichtbaar én meetbaar worden, dan groeit ook de motivatie om te blijven komen. Ditzelfde geldt voor groepslessen. Vele onderzoeken hebben de afgelopen jaren al bevestigd dat groepslessen een onmisbare schakel zijn in retentie. Deelnemers van groepslessen komen vaak per week, blijven langer lid en zullen sneller iemand meenemen.
Wanneer iemand lid wordt, dan wordt er nagenoeg altijd om doelen of motivatie gevraagd. Bij algemene sport- en fitnessdoelen denken velen nog aan afvallen, meer spiermassa krijgen of een conditie opbouwen om bijvoorbeeld een grote afstand te kunnen hardlopen. Er worden wekelijkse afspraken gemaakt en fitnessschema’s worden aangepast. Echter verdwijnen dit soort harde en extrinsieke doelen verder naar de achtergrond als iemand zich langzaamaan steeds comfortabeler voelt in de trainingen en workouts. Het wordt een onderdeel van de levensstijl in plaats van een middel om een doel te behalen. Dat is een geweldige ontwikkeling voor de fitnessbeoefenaar, maar de creativiteit van de fitnessondernemer wordt hierdoor tegenwoordig sterk uitgedaagd.
SNELLE ONLINE ONTWIKKELINGEN
Fitnessondernemers hebben zich de laatste jaren sterk ondernemend op moeten stellen. Door de pandemie hebben leden in een korte periode kennisgemaakt met buiten trainen en online workouts en groepslessen. Ondanks dat deze ontwikkelingen al een langere tijd bestonden, leek dit toch dé ontwikkeling door de pandemie. De term omnifitness is ontstaan en in een korte tijd hebben fitnessgebruikers kunnen ervaren hoe het is om thuis, online en op aanvraag te kunnen trainen. Deze luxe van meer mogelijkheden om te trainen heeft ervoor gezorgd dat dit niet meer weg te denken is in het aanbod van fitnessclubs en -studio’s.
Toch kijken sommige fitnessondernemers er niet kansrijk tegenaan en zien zij een online aanbod als een concurrentie op het eigen live aanbod. Onterecht, want een verruiming van het bestaande aanbod met een online aanbod kan elkaar juist versterken als dit de juiste aandacht krijgt. Nu de stap naar een online aanbod ook sneller gemaakt is en het toegankelijker is dan het vernieuwen van een reeks cardiotoestellen, duikt de concurrentie ook sneller op. Het is nu belangrijker dan ooit om mee te groeien met de snel groeiende vraag naar meer aanbod, on-demand mogelijkheden en flexibiliteit.
GENERATION ACTIVE
De grote vraag naar meer mogelijkheden en aanbod komt momenteel vanuit 1 kenmerkende doelgroep. De toekomst van fitness ligt momenteel dan ook echt in handen van Generation Active, een mix van Millennials en Gen-Z die ondertussen 80% procent van de fitnessleden beslaat. Om als club te groeien, is het dan ook van belang deze doelgroep gerichte aandacht te geven. Belangrijk is dan ook om te weten wat deze doelgroep precies vraagt, nodig heeft en waarvoor deze groep bereid is meer te betalen. De keuze om lid te worden van een sportschool, met vaak een langdurige commitment, óf om een andere sport te beoefenen, wordt dan ook vaak gemaakt tussen de 20 en 30 jaar. Een cruciaal moment om dan met het juiste aanbod deze doelgroep te overtuigen.
Het uitbreiden van het aanbod om deze doelgroep binnen te krijgen of te houden, blijft uitdagend. Wanneer er gekeken wordt naar groepsworkouts, dan zien we dat een inspirerende en kundige instructeur een vereiste is. Een échte rockstar waarvoor ze lid worden en blijven. Een ander belangrijk feit hierin is dat 85% van de leden tegenwoordig ook thuis workouts volgt, wat het belang van een digitale oplossing gelijk belicht. Zeker omdat van dit percentage wederom 89% weer Generation Active is. Maar wat zijn nog meer de behoeften van deze doelgroep?
1. VOLDOENDE KEUS
Door de vele mogelijkheden die er voor het grijpen liggen, is het van belang relevent te blijven met een ruim aanbod. Verschillende workouts, op verschillende momenten van de dag, binnen en buiten, live of online.
2. TRAININGSFREQUENTIE
De sportfrequentie van deze doelgroep is een van de meest opvallende. Met een gemiddelde van 1,9 keer per week, steekt deze doelgroep er met gemiddeld 3 keer per week sterk bovenuit. Hierin heeft Gen-Z de leiding, maar daar zitten de Millennials net achter. Dit laat hun inzet en passie voor fitness en hun trainingsroutine zien. Fitness is voor deze doelgroep een echte lifestyle, een sociale ervaring in plaats van een verplichting of een middel op weg naar een doel.
3. TIP TOP TECH
Een naadloze aansluiting van technologieën op de trainingen vergroot de complete fitnesservaring. Denk hierbij aan live, virtual en thuisoplossingen als het gaat om groepslessen, maar ook om apps en slimme CRM-systemen die bijdragen aan de customer service. Belangrijk hierbij is dat dit kwalitatieve content is. De hele wereld is met 1 klik of swipe te volgen, dus er wordt veel online gekeken, vergeleken en op basis daarvan ook gekozen.
4. SOCIALISEN
Generation Active beslaat 81% van de groepslesdeelnemers, waarin Gen-Z het sociale aspect nog hoger in haar fitnesservaring heeft staan dan Millennials. Dit laat tevens zien dat groepslessen en workouts een belangrijk onderdeel blijven om meer nieuwe leden aan te trekken. Ook de mogelijkheid om samen te komen of aan te sluiten bij een community is hierbij van belang. Ondanks de vraag naar innovatie, futurisme en technologie wordt ook de oudste factor weer steeds belangrijker: de mensen. Een club kan hierin de verbindende factor zijn.
VOLG DE FITNESSTRENDS
Met alle mogelijkheden voor een ruim fitnessaanbod en een grote en diverse doelgroep fitnessbeoefenaars kan het een uitdaging zijn om het juiste aanbod samen te stellen. De aandacht gaat daarbij vaak uit naar de huidige leden en niet naar de potentiële leden, omdat dit de grootste veranderingen betreft. Een fitnesscentrum is er voor iedereen, het aanbod is dat vaak alleen nog niet. Afstappen van hetgeen wat hiervoor al jaren heeft gewerkt kan lastig zijn, maar het zal nodig zijn om stand te houden in deze sterk ontwikkelende branche en om de uitstroom aan te kunnen vullen met nieuwe leden.
Een gevarieerd aanbod gaat tegenwoordig vele malen verder dan een scala aan fitnessapparaten en ruime openingstijden. De geestelijke gezondheid is naast fysieke gezondheid ook een erg belangrijk doel geworden. Een positief gevolg van de pandemie lijkt het, want onderzoeken wijzen uit dat meer mensen hier sindsdien mee bezig zijn en ook meer over hebben voor hun geestelijke gesteldheid. Niet voor niks is yoga daarom een van de belangrijkste fitnesstrends van het moment. Naast stretching, balans en lenigheid is ontspanning en meditatie een kernonderdeel van deze vorm van bewegen. Het beoefenen van yoga gerelateerde lessen, zoals BODYBALANCE, dragen onder andere bij aan het verlagen van stress en een goede en kwalitatieve nachtrust, wat direct effect heeft op de gezondheid in de breedste zin van het woord. Dit gaat in de fitnessbranche dan plots ook veel verder dan de traditionele doelen zoals afvallen of fitter worden. De type trainingen veranderen en daarmee ook de verdeling in de reden van de clubbezoeken. Al een langere tijd is de volgende top 3 leidend:
• 50% doet krachttraining
• 35% doet stretching of mobility training
• 33% doet yoga
Combineer deze groepslessen trends dan ook samen met de vraag naar een omni-aanbod. Zo kunnen Yoga of BODYBALANCE-lessen online beschikbaar komen op een platform of virtueel worden gevolgd in de club op een dalmoment met Les Mills Virtual. Ontwikkel fitnesschema’s via apps, creëer een community via social media en organiseer speciale informatieve bijeenkomsten over bijvoorbeeld krachttraining, meditatie of trainen tijdens zwangerschap. Door continuïteit te creëren, hoeft niet iedere keer het wiel opnieuw uitgevonden te worden. De online invloeden zorgen tevens voor de mogelijkheid om snel te schakelen en in te spelen op trends.
AANTREKKEN EN VASTHOUDEN
Begrijpen waar de juiste doelgroepen door worden aangetrokken, is een schot in de roos. Met de online mogelijkheden wordt dit makkelijker, sneller en meetbaar. De volgende punten zijn onmisbaar in het versterken van je aanbod:
In de snel evoluerende wereld van fitness beloven de komende jaren opwindende ontwikkelingen en innovaties te komen. Technologische vooruitgang, zoals de integratie van Virtual Reality en kunstmatige intelligentie (AI), zal de fitnesservaring naar nieuwe hoogten tillen. Personalisatie zal centraal staan, met op maat gemaakte trainingsprogramma's en voedingsadviezen die gebruikmaken van geavanceerde data-analyse en genetische informatie. Daarnaast zal de nadruk verschuiven van traditionele sportscholen naar meer diverse en toegankelijke fitnessopties, zoals thuis- en online workouts. De toekomst van fitness lijkt te worden gedreven door een holistische benadering van gezondheid, waarbij fysieke activiteit, mentaal welzijn en technologische ondersteuning samenkomen om een geïntegreerde en boeiende fitnesservaring te bieden voor mensen van alle leeftijden en niveaus. Dus vraag jezelf alvast af, ben jij al future proof?
Wil je meer weten over een future proof aanbod binnen jouw club? Neem dan contact op met ons Club Performance Team. Zij informeren je graag over alle in-club en online mogelijkheden. Stuur een e-mail naar clubperformance@hddgroup.com of bel naar +31 (0)416 334315.
Bron: Class Pass & Mind Body Look Back Report (2022), Gen Z Fitness:
Cracking the Code (2023) en Les Mills New Zealand Club Trial Data.
16