Bijna helft Nederlanders sport
bij ondernemende aanbieder,
fitness grootste sport

PAPENDAL - Bijna de helft van de Nederlanders (45.8%) sport bij een ondernemende sportaanbieder. Binnen deze categorie is fitness de meest beoefende sport- en beweegvorm. Het aandeel van de georganiseerde sport wordt steeds kleiner. Nog maar 26.1% van de Nederlanders is aangesloten bij een sportvereniging, een fractie meer dan het aandeel van de ongeorganiseerde sport (24.2%). Dat blijkt uit recente cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) naar de meest beoefende takken van sport onder de bevolking van 4 jaar en ouder.

Wat ook opvalt in het onderzoek van het RIVM is dat fitness is opgesplitst naar verschillende onderdelen. Waar bijvoorbeeld in de georganiseerde sport alleen per sporttak wordt gekeken en geen uitsplitsing naar disciplines wordt gemaakt, doet het RIVM dat wel als het om fitness gaat. Fitness/conditietraining wordt uitgesplitst naar ‘individueel’ en ‘groep’. Pilates, spinning, bootcamp, Zumba, aerobics, aquafitness, yoga en krachttraining worden ook separaat vermeld in het overzicht. Fitness/conditietraining wordt met afstand het meest beoefend in Nederland.

Ronald Wouters, directeur-bestuurder van branchevereniging NL Actief, is niet verrast door de cijfers van het RIVM. “Op dit moment maken al 4 miljoen mensen gebruik van de diensten van aanbieders in onze branche. Wij verwachten dat dit de komende jaren zal groeien naar 6 miljoen fitnessdeelnemers. We zien al langere tijd dat de conventionele sport het zwaar heeft en dat het verenigingsleven onder druk staat.”

Volgens Ronald Wouters past deze sporttrend bij andere maatschappelijke ontwikkelingen. “Ik heb vaker gezegd dat fitness de Netflix van de sport is: mensen willen keuzevrijheid en consumeren waar en wanneer het hen uitkomt. Dat zien we in verschillende sectoren, dus ook het consumeren van sportactiviteiten past in deze groeiende behoefte. Dus niet alleen op vaste tijden met vaste groepen en met vaste verplichtingen. Mensen willen sporten met wie, bij wie en wanneer ze dat willen. De fitnessbranche speelt heel goed op deze ontwikkelingen in. Een belangrijk onderdeel daarbij zijn technologische ontwikkelingen. Die worden sneller omarmd en geïmplementeerd door de ondernemende sportaanbieder.”

Ronald Wouters ziet vooral de ‘hybride consument’ opkomen. “Als ik dan weer de vergelijking maak met tv-kijken, dan is de hybride consument iemand die naar Nederland 1, 2 en 3 kijkt, nog even switcht naar RTL en een film of serie op Netflix meepakt. Het zijn mensen die bij een sportvereniging of ongeorganiseerd sporten, maar óók lid zijn van een fitnesclub. Die groep wordt steeds groter.”

Fitnessclubs hebben ook een steeds grotere rol als het gaat om sociaal-maatschappelijke functies die sportverenigingen vroeger hadden. “De fitnessclub is het lokaal kenniscentrum als het gaat om een gezonde leefstijl, maar ook de ‘huiskamer’ waar mensen samenkomen, elkaar ontmoeten en sociale contacten onderhouden. De fitnessclub wordt meer en meer ook een bindmiddel in de samenleving.”

De directeur-bestuurder van NL Actief ervaart ook dat deze cijfers de overheid de ogen heeft geopend en dat de impact en het bereik van de ondernemende sport in algemene zin en fitness in het bijzonder, steeds belangrijker wordt. “In het recente verleden trok de overheid nog sterk naar de georganiseerde sport, dat is van oudsher zo ontstaan. Maar als je Nederland fitter, vitaler en gezonder wilt maken, dan is het zinvol om samen te werken met de ondernemende en ongeorganiseerde sport. Samen bereiken we liefst 70% van de sportende Nederlanders.”

 

 

3