Marketing voor leefstijlclub van de toekomst (vervolg)
Ik zie met betrekking tot marketing in de periode 2025-2030 deze 3 + 1 belangrijke zaken:
1. Automatisering en Kunstmatige Intelligentie
Je marketing wordt overgenomen door robots. Punt. Die robots worden echter op hun beurt weer gevoed en gestuurd door marketeers, die dan promtschrijvers worden genoemd. Ook worden steeds meer kunstmatig gecreëerde beelden ingezet bij promotie van de club. Het voordeel dat dit oplevert, is tijdbesparing, meer maatwerk, grotere voorspelbaarheid van resultaten. Als je dat combineert met steeds meer commerciële processen automatiseren, dan heb je de uitkomst: een steeds groter deel van de leden schrijft zich in zonder de club eerst gezien te hebben. De toppresterende clubs voegen daar echter nog commerciële vaardigheden van het team aan toe.
2. Leveranciers van apparatuur en programma’s faciliteren ook ledenwerving
Marketing bij je investering. Een enkele leverancier deed het al eerder, maar vaak eenmalig als losse flodder. De trend gaat zijn dat ook leveranciers zich meer willen onderscheiden. En dat dan vooral doen door naast apparatuur of een programma ook vooral bijbehorende (kans op) omzet te leveren. Voorlopers in de Nederlandse markt? Dat zijn nadrukkelijk InBody en X-Fittt.nl, die zijn daar nu al actief mee bezig. Zij helpen hun klanten nu al uitgebreid met specifieke en doorlopende marketing.
3. Steeds vluchtiger
Je kunt het nu al goed aan gedrag op social media zien: waar we met de komst van LinkedIn en Facebook nog echt berichten lazen, werd het op Instagram al meer plaatjes kijken. Op Snapchat en TikTok zijn het alleen nog maar de reels (korte video’s) die de aandacht krijgen. De trend is kort, korter, kortst. Dat zie je ook op YouTube. Missie: om de aandacht van je doelgroep te vangen, heb je eerst een ultra korte pakkende boodschap te delen: 2-5 seconden.
BONUS: toch wéér méér Nederlanders met overgewicht!
Ja, deze is een beetje dubbel. Maar ik voorspel ook in 2030 wéér meer Nederlanders met overgewicht. Alleen als bij NL Actief aangesloten fitnesscentra permanente gedragsverandering van hun leden boven alles stellen, dan zou de fitnessbranche deze obesitas epidemie mogelijk kunnen keren.
Aernout Leezenberg
Founder & CEO, Hidden Profits Marketing (2004)
www.hiddenprofitsmarketing.com