Bouw een hechte lokale community
met fitness apps
(vervolg)


De gevolgen van de lockdowns dreunen nog steeds na in de samenleving. De lockdowns zorgden voor een gedwongen isolatie met stijging van psychische klachten tot gevolg. Sociale interactie is een kernbehoefte voor de mens. Dat gold voor de jagers-verzamelaars die duizenden jaren geleden in stammen overleefden, en hetzelfde principe geldt voor ons nu. Daarom liggen er kansen om je health club te evolueren naar een health hub. De third space voor jouw leden: een centrale ontmoetingsplek rondom fitness, gezondheid, wellbeing en connectie.

Maar hoe pak je een dergelijke transformatie in godsnaam aan? Je hebt het als ondernemer al hartstikke druk met het runnen van je club. Hoe pak je community-ontwikkeling er dan nog bij? Bij het stimuleren van menselijk contact en verbinding kan technologie gelukkig een uitkomst bieden. Technologie om mensen te verbinden klinkt wellicht wat tegenstrijdig, maar dit kan wel degelijk jou tools geven om de community in je club te stimuleren en het ijs tussen je leden te breken.

Online verbinding als eerste stap
Laten we eerlijk zijn: als je midden in je work-out zit, je power song aan en je probeert je persoonlijke record te verbeteren, dan heb je niet altijd de behoefte om aangesproken te worden door een vreemde. Er is een hoge drempel om iemand zomaar aan te spreken in je club en dat belemmert de sociale interactie tussen leden. Dat is een gemiste kans voor jou als ondernemer. Al je wilt werken aan een gemeenschapsgevoel en onderling contact tussen je leden stimuleren, dan kan je club app hierbij helpen.

Door het opzetten van een digitale community in je app, kun je leden op een laagdrempelige manier digitaal met elkaar in verbinding brengen. Maak een speciale groep voor Zumba aan in je app, een groep om gezonde recepten uit te wisselen, een groep om foto’s van je resultaten te delen of een groep voor mensen die een sportmaatje zoeken. Zo kunnen leden vanaf het comfort van de bank andere leden liken en volgen.

Ook het organiseren van challenges kan een leuke manier zijn om leden te verbinden. Gezette stappen, het aantal check-ins in de club, gelogde work-outs - je kunt het zo uitdagend of laagdrempelig maken als je zelf wil. Je kunt er zelfs een thema aan geven: zo kun je een speciale Nieuwjaars-challenge organiseren voor iedereen die na de feestdagen wel weer even een energieboost kan gebruiken. Jij en je leden kunnen alle deelnemers helpen aanmoedigen via de comments - alles wat jou dan nog rest. is een leuke (digitale) prijs te bedenken.

Via de community en challenges leren de leden via elkaars profielen een naam bij het gezicht en maakt dit online contact uiteindelijk offline contact laagdrempeliger. Daarmee kan technologie een uiterst effectieve tool zijn om jou te ondersteunen verbinding te creëren tussen de leden in jouw club.

Online verbinden versterken met offline verbinden
Voor het maximale effect investeer je ook in het samenbrengen van leden in jouw club. Laat nieuwe deelnemers in een groepsles zich altijd voorstellen aan de andere leden, geef nieuwe, onervaren leden een workoutbuddy, organiseer een barbecue voor je leden, er zijn enorm veel manieren om dit te doen. Dat vergt natuurlijk een investering van jouw kant in tijd en geld. Is dat het wel waard, hoor ik je denken.

Ik geloof dat investeren in menselijke verbinding in jouw club zich dubbel terugbetaalt. Hoe meer mensen een verenigingsgevoel krijgen bij jouw club, des te hoger zal je retentie zijn. Door te investeren in een community rond jouw club, kun je namelijk rekenen op meer betrokken en loyalere leden. Door in te zetten op de sociale aspecten en community, helpt het je leden niet alleen gemotiveerd te blijven om naar je club te gaan, maar je positioneert je als third space in hun leven.

Daarbij zijn tevreden leden de beste (en goedkoopste!) reclame die jij als ondernemer kunt wensen. Als mensen die jij kent en vertrouwt je iets aanraden, zul je vele malen meer geneigd zijn dat advies te volgen dan via een advertentie op social media. Dat is bijvoorbeeld de kracht van influencers, maar het werkt nog veel beter met echte vrienden en kennissen.

Door een hechte en actieve community rond jouw club te bouwen, boor je automatisch het sociale netwerk van je leden aan. Bied proeflessen aan, geef vriendenkorting of sta introducees toe, dit maakt het nog een stapje makkelijker om nieuwe leden te werven uit je lokale gemeenschap.

Conclusie
In onze snel digitaliserende wereld is het nut en belang van menselijk contact belangrijker dan ooit. De fitnesssector heeft de unieke positie waar clubs hun lokale gemeenschap kunnen bedienen op alle aspecten van gezondheid als fysiek en mentaal. Door een hechte community te bouwen met de kracht van je mobiel club app, investeren ondernemers niet alleen in het efficiënt opbouwen van langdurige en duurzame contacten met hun leden, maar positioneren ze zich ook als third space in de lokale gemeenschap. Zo hebben ze de mogelijkheid om als health hub een sociaal centrum te worden, waar mensen niet alleen kunnen sporten, maar ook hun sociale batterij kunnen opladen.

 

18