Analyseer je leden, beloon ze en moedig gedragsverandering aan (vervolg)


Stap 1: klantgedrag monitoren

Zorg dat je precies in kaart hebt wie er bij je sport. Je wilt niet alleen inzicht in wanneer iemand is binnengekomen, welke doelen ze stellen en hoe vaak ze komen. Maar juist proactief meldingen krijgen of acties inzetten als dit gedrag verandert. Bepaal voor jezelf: welk goed gedrag ga ik belonen? Bijvoorbeeld als iemand voor de honderdste keer een groepsles volgt of zijn streefgewicht haalt. Zorg dat jouw systeem dit gedrag monitort.

 

Stap 2: gedrag veranderen met belonen

De volgende stap is het bepalen van de momenten van beloning. Belonen is een positieve manier om gedrag te bevorderen. Een gratis voedingsanalyse is bijvoorbeeld een goede motivatie om je doelen te behalen. Als iemand dan een doel behaalt, geeft het extra voldoening om bijvoorbeeld een shake of een kopje koffie te krijgen. En omdat het gedrag van je leden wordt gemonitord, weet je direct wanneer het tijd is voor zo’n beloning. Leg de beloningsmomenten vast in een systeem zoals ClubPlanner, zodat dit automatisch gaat.

 

Stap 3: van tevreden naar loyale klanten

Loyale klanten zijn waardevoller dan tevreden klanten, omdat ze je aanraden bij vrienden en familie. Zet daarom een loyaliteitsprogramma op, waarbij je je leden laat weten dat ze extra beloningen ontvangen bij bepaald gedrag. Ook blijkt uit onderzoek dat loyale klanten meer uitgeven. Kies dus voor een beloning die leidt tot een upsell, zoals gratis voedingsadvies of één gratis, korte personal trainingssessie.

 

Met ClubPlanner volg je je klanten op de voet. Je stelt notificaties in voor bepaald gedrag, zodat je elk lid, of ze nu elke week een coach zien of niet, beloont. Leden die extra loyaal gedrag vertonen, beloon je vervolgens met een speciale klantendag, waarbij ze één niet-lid kunnen meenemen. Zo werk je aan de motivatie en loyaliteit van je bestaande klanten en schrijf je direct nieuwe leden in.

 

 

 

 

 

12