Investeer in succes: investeer in
gedragsverandering met technologie
(vervolg)

 

Gedrag en beloningen

Nieuw gedrag opbouwen, vooral een gezonde gewoonte zoals sporten die nogal wat inzet vergt, is extreem lastig. De eerste weken gaat het wellicht nog vlot voor de meeste beginners, omdat ze nog vol motivatie zitten, maar als de kilo's er niet direct af gaan en de voordelen uitblijven, dooft de motivatie veelal ook snel.

Gelukkig kun je het ontwikkelen van gezonde gewoonten een handje helpen. Bepaalde industrieën, zoals de gamesindustrie, hebben hun verdienmodel hier op gebouwd en daarmee hun strategie geperfectioneerd. Het is dan ook meer dan logisch om van hen te leren. Zij motiveren hun klanten met het visualiseren van voortgang, puntensystemen, scoreborden en beloningen, waarmee ze het ontwikkelen van gewoonten tot een ware kunst hebben verheven.

 

Nu is het misschien makkelijk om te zeggen: ja, maar gamen vinden mensen leuk en is niet zo zwaar om vol te houden als sporten. Het is na een lange dag werken veel makkelijker om op je bank te ploffen en te gaan gamen dan je tas te pakken en nog even te gaan knallen in de sportschool. En toch blijven die principes van gewoonteontwikkeling gelden, ook voor de ‘minder leuke’ (maar wel heel belangrijke) gewoonten.

Neem bijvoorbeeld Duolingo: een taal leren is in het begin nog leuk en spannend, net als wanneer je klant voor de eerste keer naar de sportschool gaat. Maar al snel wordt het moeilijker, maak je meer fouten, en dan is de motivatie ineens weg. Hoe zorgt Duolingo ervoor dat je, ook zonder docent die om je huiswerk vraagt, toch elke dag gaat oefenen? Juist – competities tegen vrienden en vreemden, notificaties, prijzen, een scorebord, dagelijkse uitdagingen. Alles om jouw aandacht erbij te houden. Want zou het toch niet jammer zijn als je je streak van alle dagen die je achter elkaar hebt geoefend, zou breken?

 

Van verplichting naar gewoonte

Dit betekent niet dat je je klanten elke dag moet nabellen om ze naar de sportschool te krijgen. Maar met fitnesstechnologie kun je ook van deze strategieën gebruikmaken, zonder dat het je veel meer tijd gaat kosten – apps en wearables spelen hierbij een cruciale rol.

De meeste fitnessapps hebben een systeem waarmee regelmatig notificaties kunnen worden verstuurd en in combinatie met wearables kunnen klanten zelf hun voortgang bijhouden in mooie grafieken. Bij Virtuagym hebben we hiervoor een speciaal habits-systeem in onze app ontwikkeld. Het is een interactieve oplossing die de verschillende eerder genoemde aspecten samenbrengt in een digitale oplossing die klanten ondersteunt nieuwe gewoonten te ontwikkelen.

 

Door je klanten fitnesstechnologie aan te bieden die hen gedurende de week motiveert te blijven terugkomen naar jouw club, neem je veel van de hindernissen weg die ze tegenkomen op hun reis naar een gezondere levensstijl. Eenvoudig te gebruiken apps die integreren met sporthorloges brengen alle informatie samen die men nodig heeft: van het aantal gezette stappen per dag tot het bijhouden van voeding en dieet, en de keuze uit verschillende videolessen en work-outs voor de nodige variatie. Door het proces rondom de gewoonten te vereenvoudigen, breng je je klanten een stap dichter bij een nieuwe, gezondere levensstijl, en daarmee ook een stap dichter bij hun doelen.

 

Maar ondanks alle ondersteuning die technologie biedt, geloof ik niet dat het het enige is dat ons helpt bij de ontwikkeling van gezonde gewoonten. Het menselijke aspect blijft ook in onze gedigitaliseerde wereld belangrijk. Sterker nog, hoe meer er gedigitaliseerd wordt, hoe meer waarde we zullen hechten aan onze omgeving en menselijk contact. Daarom is een actieve community hierbij essentieel - door gelijkgestemden bij elkaar te brengen, is het makkelijker om elkaar te motiveren, even je hart te luchten, maar vooral ook overwinningen te vieren. Want de verantwoordelijkheid naar elkaar toe, die we misschien niet altijd even sterk naar onszelf voelen, helpt gewoonten ontstaan. Ja, het is nog steeds doorzetten, en nee, het is daardoor nog steeds niet altijd leuk. Maar samen is het wel makkelijker.

 

Gewoonten als langetermijnstrategie

Gezondheid is meer dan alleen lichaamsbeweging: het is ook sociale binding, het is ook lekker in je vel zitten. En het ontwikkelen van een gezonde gewoonte, zoals regelmatig sporten, heeft zoveel meer effect dan alleen op de centimeters rond de middel.

Mensen blijven loyaal aan merken die hen een goed gevoel geven, waar ook hun omgeving en vrienden gebruik van maken. Dat is, wat voor marketing je er ook tegenaan gooit, voor heel veel mensen een doorslaggevende factor. Een gewoonte kan beginnen met de motivatie om gezonder of sterker te worden, beter in je vel willen zitten – maar een gewoonte blijft als je er waarde uithaalt. Dus als je gaat sporten omdat het gezellig is, of omdat die instructeur zo'n leuke les geeft en je vrienden ook gaan.

 

Het duurt lang voordat een gewoonte echt een gewoonte is, maar op de lange termijn is het een robuuste groeistrategie voor fitnessondernemers. Klanten die volhouden en waarde bij je club vinden, zijn klanten die blijven. En onderaan de streep is dat niet alleen goed voor jou en voor je klant, maar het draagt ook bij aan een vitalere samenleving – en daar hebben we allemaal baat bij.

 

 

 

21