Fases van gedragsverandering

Gedragsverandering kost tijd en de kans op succes is het grootste wanneer gedrag in kleine stapjes wordt veranderd. Het veranderen van gedrag kun je onderscheiden in verschillende fases. Iedere fase heeft zijn eigen mogelijkheden en vraagt om verschillende soorten aanpak. Zit jouw klant bijvoorbeeld in fase 1, de ontkenningsfase, dan is hij/zij nog niet klaar voor gedragsverandering en kun je het beste alleen informeren en bewust maken van de rol van zijn of haar gedrag. Wanneer je klant al in fase 4 zit, de actiefase, dan kun je met hem of haar kleine stappen formuleren om vooruitgang in gedragsverandering te boeken.

 

Wanneer je je hiervan bewust bent, dan kun je jouw klant het beste helpen met zijn of haar gedragsverandering.

Je leest hier meer over op deze pagina

 

Hoewel de pagina is geschreven voor de huisartsenpraktijk, gelden de informatie en de tips natuurlijk ook voor sport- en beweegbedrijven.

Je leest hier meer over op deze pagina

 

Heb je als professional vragen over voeding of materialen van het Voedingscentrum, neem dan contact met het Voedingscentrum op via Professional Services.

Je leest hier meer over op deze pagina

 

27