Lifestyle4Health: Zet gedragsexperts eerder in
voor een gezondere leefstijl
(vervolg)


De toename van chronische, vaak leefstijlgerelateerde aandoeningen zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten, vragen om een andere aanpak. Om mensen met een ongezonde levensstijl en patiënten langer gezond te laten leven, is gedragsverandering nodig. Ook bij zorg- en beleidsprofessionals, zij moeten bijvoorbeeld ander advies geven. Iedereen is het ermee eens dat gedragsexpertise naast andere disciplines moet worden ingezet, maar het mag niks kosten.”

Gedrag veranderen is complex, kost tijd en geld. En aan dat laatste ontbreekt het vaak. Andrea Evers, hoogleraar Gezondheidspsychologie: “Iedereen is het er hartstikke mee eens dat gedragsexpertise naast andere disciplines moet worden ingezet, maar het mag niks kosten. Het wordt gezien als iets dat er vanzelfsprekend bij hoort, zonder te onderkennen dat je vanaf het begin hierin moet investeren om deze kennis ook systematisch mee te nemen en gedragsinterventies te laten slagen.’

Gedragswetenschappers niet dé sleutel tot succes
In het interdisciplinaire programma Population Health staat een duurzame gezondheidszorg, die zich meer richt op preventie centraal. Adriaanse is hoogleraar bij dit stimuleringsprogramma van de Universiteit Leiden. “Op de Campus in Den Haag werken gedragswetenschappers samen met huisartsen, epidemiologen, bestuurskundigen en datawetenschappers in de regio. We kijken vanuit een breed perspectief naar gezondheid. Gedragswetenschappers zijn niet dé sleutel tot het succes van nieuw beleid of zorg die beter aansluit bij mensen. Het gaat om samenwerking van allerlei verschillende disciplines.”

Geen trucje
Gedragsexperts worden nu vaak pas bij een project gevraagd als het beleid al bijna helemaal rond is. “Gedragsexpertise wordt soms gereduceerd tot een soort trucje, terwijl het begrijpen van gedrag en ondersteunen van gedragsverandering heel complex is,” zegt Adriaanse. “Onderzoek en theoretische modellen zijn nodig om gedrag te begrijpen en vervolgens de juiste interventies en tools toe te passen voor verschillende groepen mensen.”

Om succesvol beleid te ontwikkelen, is het nodig om te analyseren waar de doelgroep behoefte aan heeft. Welke problemen er spelen en wat nodig is om gezonder te leven en dat vol te houden. De doelgroep moet daarom zelf ook worden betrokken bij de ontwikkeling van het beleid en interventies. Wat in de ene wijk wel werkt, kan in een andere wijk niet werken. Evers: “Uit onderzoek weten we dat alleen al het wonen in een wijk met veel fastfoodketens ervoor zorgt dat mensen ongezonder leven. Het opgestoken vingertje en goede adviezen halen dan weinig uit. Het is daarom heel erg belangrijk om rekening te houden met de omgeving waarin mensen leven en welke belemmeringen mensen daarin ervaren. Dan kunnen interventies worden ontwikkeld waar de invloed van de omgeving wordt meegenomen. Daarnaast moet beleid, als dat er eenmaal is, continu worden geëvalueerd. Situaties, behoeftes en technologie veranderen namelijk ook continu. Denk aan de coronapandemie toen niemand meer naar de sportschool kon. En wat vijf jaar geleden de hipste technologie was, is nu ouderwets.”

 

 

7