Coachen op slaap
We kennen het allemaal: een slechte nacht. We weten ook wat dat doorgaans met ons doet. Je alertheid en concentratievermogen nemen (sterk) af, je hebt minder energie en het kost meer moeite om dingen voor elkaar te krijgen. Het geeft aan hoe belangrijk slaap is. Het is zelfs essentieel voor een goede gezondheid. Het belang van goede slaap wordt door veel mensen onderschat. Genoeg goede slaap houdt je hersenen gezond en zorgt voor herstel van het lichaam. Op korte termijn zorgt goed slapen voor een beter geheugen en meer concentratie. Op lange termijn kan goed slapen het risico op hersenaandoeningen zoals depressie, beroerte en dementie verkleinen.
Kortom: Slaap is een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Als leefstijlprofessional is de kans dan ook groot dat je de vraag krijgt om jouw klant te coachen op slaap. Als jouw klant beter wil slapen, is het regelmatig registreren van zijn of haar slaappatroon de eerste stap. Slaapregistratie kan helpen bij het identificeren van de factoren tijdens de dag die een negatieve invloed kunnen hebben op slaap. Je klant leert ook welke dagelijkse routines en keuzes de kwaliteit van zijn slaap verbeteren. We bespreken twee vormen van slaapregistratie: het traditionele slaapdagboek en slaapregistratie met smartwatches.
Slaapdagboek
Een (traditionele) manier om mensen te coachen op slaap en bewustwording te creëren, is het bijhouden van een slaapdagboek. Een slaapdagboek is een boekje waarin je bijhoudt wanneer en hoe je hebt geslapen. Er is een aantal vragen dat je als leefstijlcoach aan jouw klant kunt stellen en waarop hij in het slaapdagboek antwoord kan vinden.
Slaapregistratie met smartwatches
Het nadeel van een slaapdagboek is dat het vaak een subjectieve en dus geen betrouwbare inschatting en analyse is. Met smartwatches daarentegen kun je slaap en de kwaliteit van slaap wél feitelijk en betrouwbaar meten. Het is dus raadzaam dat je met jouw klant de mogelijkheid bespreekt om een smartwatch aan te schaffen die automatisch de hoeveelheid slaap en de kwaliteit van slaap meet, en laat zien hoe lang elke slaapfase heeft geduurd. Deze functie combineert slaapduur en slaapkwaliteit tot één overzichtelijke waarde, de slaapscore van jouw klant.
2