Moeten we als fitnessclub mee als moderne werkgever? (vervolg)


Wie is de fitnessondernemer als werkgever?

De discussie begint eigenlijk al bij deze simpele vraag. Personal training, clubs met enkel groepslessen, gyms, boutiquestudio’s, boksclubs: de lijst is oneindig en ieder club is anders. Bovendien komt er een steeds grotere tweedeling tussen de low-budget clubs en de ondernemingen in het hogere segment.

Iedere club brengt dus een ander soort werkgeverschap met zich mee. Zonder dat iets goed of fout is, zijn er steeds meer verschillen merkbaar. Zo zien we dat het persoonlijke contact bij de low-budget clubs meer verdwijnt. Heb je hulp nodig? Dan druk je toch even op het belletje? Je wordt dan verbonden met het hoofdkantoor op een hele andere locatie. Bij een boutiquestudio zul je dit niet tegenkomen.

Wat we hiermee willen zeggen, is dat de aanpak als club heel verschillend is. Wat geef je de werknemers mee? Zet je in op persoonlijk contact? Wil je überhaupt nog inzetten op personeelswerving of ga je als club juist meer automatiseren en digitaliseren?

 

Waar heeft de doelgroep behoefte aan?

De verschillen per fitnessclub hebben alles te maken met de ideale klant. Wie is de doelgroep en wat sluit daarbij aan? De sporters die kiezen voor een low-budget club hebben waarschijnlijk een andere behoefte dan sporters die afgaan op een club met een groot community gevoel. Als werkgever speel je hierin dus een belangrijke rol. Hoe zorg je voor binding met de klanten? Hoe dragen de instructeurs bij aan dit geheel? Maar ook hiervoor weer geldt: dit is voor iedereen anders, en dat kan het dus zo lastig maken.

 

Wat verwacht je als werkgever van de werknemer?

Vroeger was het normaal om 25 jaar of zelfs langer voor dezelfde baas te werken. Nu zien we juist vaak dat er om de vijf jaar geswitcht wordt, maar kijk vooral niet raar op als de nieuwe generatie juist vijf werkgevers tegelijk heeft. Oftewel, als werkgever verandert hierin de rol ook. Parttime werken, zzp’ers, wisselend personeel: of we nu willen of niet, de tijd verandert en daar moeten we wat mee. Inzetten op fulltime of vast personeel is niet (altijd) meer van deze tijd. Zzp’ers wel daarentegen.

 

Flexibiliteit en freelancers

Niet iedereen wordt blij van het grotere aandeel van zzp’ers binnen clubs. Een veelgehoord geluid is dat zzp’ers te weinig binding met de club hebben. Maar is dat wel zo? Is het niet juist zo dat zzp’ers eerder worden afgerekend als lessen niet goed lopen? Of kan de intrinsieke motivatie ook niet gewoon hoger zijn? En moet je niet gewoon iets, als vast personeel bijna niet meer te vinden is?

Het zijn vragen om goed over na te denken als je als werkgever mee wil met de tijd. Flexibiliteit is daarbij steeds meer gewenst. Die zul je eerder vinden bij freelancers dan bij werknemers in loondienst. Bovendien is een functie als instructeur fulltime lichamelijk niet te doen. Maak dus gebruik van gemotiveerde zzp’ers en kijk hoe je freelancers in kunt zetten voor het beste resultaat.

 

De waarde van instructeurs en beloningssystemen

Nog te vaak wordt een instructeur gezien als kostenpost binnen een club. Zonde! Een goede instructeur is juist van uiterst belang als het gaat om binding creëren met leden en ervoor zorgen dat de motivatie bij iedereen iedere dag weer sky high is. Een instructeur maakt of breekt de les. Als werkgever is het dus écht belangrijk om aandacht te geven aan de instructeurs.

Wil je de motivatie van instructeurs extra verhogen? Dan zijn beloningssystemen op basis van de opkomst in de lessen een idee. Doet de instructeur het goed en zijn de lessen populair? Dan volgt daar een beloning op in de zin van extra inkomsten. Toegegeven: dat kan in het begin misschien wat onwennig voelen, maar buiten Nederland zijn er genoeg landen waar we met eigen ogen zien dat het werkt. Het is de moeite waard om dit eens uit te proberen.

Extra motivatie geldt overigens niet alleen voor het individu, maar ook om aandacht binnen de hele club. Er zijn genoeg clubs te noemen waar men ‘vroeger’ in de rij stond om daar te komen werken. Hoe dat kan? Door de goede sfeer, de cultuur, de leuke feestjes (zeg nu zelf: dat hoort er ook bij) en het community gevoel dat ook onder de werknemers hing.

 

Totaalplaatje

Jaren geleden had je sportclubs zonder social media, zonder apps, zonder inlogsystemen en andere hightech mogelijkheden. Die tijd hebben we al lang achter ons gelaten. Het draait om het geheel. Sporters kiezen een club uit die bij hen past en waar het complete plaatje klopt. Dat gaat tegenwoordig veel verder dan een goede look en feel. Zo werd een voorbeeld aangehaald dat een instructeur niet werd aangenomen bij een bekende club, omdat zij geen 40.000 volgers op Instagram had. Het mag dan een extreem voorbeeld zijn en we kunnen het daarmee oneens zijn of niet, het geeft wél aan dat het om meer draait dan ‘een prima instructeur zijn’.

 

Een moeilijke discussie

Er valt een boek over de veranderende rol als werknemer te schrijven. Algemene tips zijn bijna onmogelijk om te geven, omdat iedere club anders is, een andere ideale doelgroep heeft en anders te werk gaat.

Heb je geen idee wat voor jou werkt? Terug naar de tekentafel dan. Wie wil je als werkgever zijn? Wat is je missie en visie? Wat wil je uitstralen naar leden en hoe pak je dat aan? En vooral: waar hebben leden behoefte aan? Probeer het traditioneel denken los te laten en durf eens te experimenteren. Heb je er behoefte aan om hier eens over te sparren? Neem dan contact op met HDD GROUP, wij helpen je graag verder.