Millennials als Young Professionals

 

Voor NL Actief heb ik de voorbije jaren twee edities van het boek Liftgesprekken mogen realiseren. Interviews en films met ondernemers die in de fitnessbranche hun sporen hebben verdiend. Insteek was om te leren en geïnspireerd te raken door de gevestigde namen uit onze sector. Dat is gelukt met de twee uitgaven, waarin enkele tientallen ondernemers uit de doeken deden hoe zij erin zijn geslaagd om een succesvol fitnessbedrijf (of bedrijven) op te bouwen en te verduurzamen. Ik moest aan deze gesprekken denken toen ik tijdens de Fitfair de paneldiscussie van NL Actief volgde met vier jonge professionals, die nog aan het begin van een veelbelovende carrière staan. De wijze waarop zij in het leven staan, hoe zij tegen hun baan en bedrijf aankijken, wat zij belangrijk vinden en hoe zij - ook maatschappelijk - het verschil willen maken, was verfrissend en soms ook - voor mij - verrassend.

 

Deze Millennials, ofwel generatie Y, zijn geboren tussen grofweg 1980 en 2000. Zij zijn opgegroeid in een periode waarin de snelle ontwikkelingen van het internet op gang kwamen. Millennials stellen belangrijke mijlpalen, zoals huwelijk en kinderen, langer uit en hechten veel waarde aan flexibiliteit op de werkvloer. Naast carrière is tijd voor zelfontplooiing en het opdoen van ervaringen, zoals reizen, erg belangrijk voor deze generatie. Millennials vinden flexibiliteit en vrijheid dus belangrijk. Dat uit zich ook op de werkvloer. Ook zingeving is in de werkcontext belangrijk. Millennials zijn eerder bereid iets te doen, als ze weten waarom.

 

Het is boeiend om te luisteren naar Millennials als het gaat om ondernemerschap. Er komt een nieuwe generatie ondernemers aan - ook in de fitnessbranche - die anders in het leven staan dan hun ouders, soms ook succesvolle ondernemers in onze sector. Wat houdt dat in voor de wijze waarop zij hun bedrijf willen leiden? Hoe gaan zij invulling geven aan personeelsbeleid en opleidingen? Hoe zien zij de rol van hun bedrijf als het gaat om maatschappelijke vraagstukken? Hoe kijken zij tegen collectiviteit aan, zoals bijvoorbeeld het lidmaatschap van een branchevereniging?

 

Als er een derde boek uit de reeks Liftgesprekken komt, pleit ik ervoor om daarin ondernemers uit de generatie Y te portretteren. De Millennials, de Young Fitness Professionals. Liftgesprekken deel-3 wordt dan een doorkijk naar de toekomst. Niet alleen van de Millennials zelf, maar ook van de fitnessbranche als geheel.

 

Maurice Ambaum

Hoofdredacteur Ezine NL Actief


Reageren?

 

28