De voordelen van technologie-gedreven educatie (vervolg)


Een gestroomlijnde onderneming met ge-upskillde trainers

Het uitbreiden van je bedrijf en aanbod met technologie kan in het geval van goede executie leiden tot groei. Door je onderneming te digitaliseren bedien je niet alleen meer klanten, maar bespaar je ook tijd. Stroomlijn bijvoorbeeld de klantervaring via onder meer een app, webshop en online roosters, en vereenvoudig het runnen van je bedrijf met bijvoorbeeld automatisering van betalingen en facturen.

 

Kortgezegd betekent dit dat jij en je personeel minder tijd kwijt zijn aan administratie en bedrijfsvoering in de back end door het automatiseren van processen. En is er dus meer tijd voor focus op waarom je in de fitnesssector bent gaan werken of als trainer bent begonnen. En besteed je tijd aan wat écht belangrijk is: je klanten. Tenslotte is hun succes ook jouw succes. Zo heb je niet alleen blije klanten, maar ook tevreden personeel dat zich kan bezighouden met haar passie en een bedrijf dat efficiënt functioneert en daarmee de basis legt voor toekomstbestendige groei.

 

Door je aanbod hybride te maken, dus door online en offline diensten aan je klanten te bieden, spreek je niet alleen een bredere doelgroep aan, maar creëer je ook meer waarde voor je bestaande klanten. Zo kunnen ge-upskillde trainers die fitnesstechnologie zich eigen hebben gemaakt trainingsschema’s nog beter personaliseren en klanten naar succes leiden. Denk hierbij aan het aanbieden van video work-outs, livestreams en een online community, maar ook challenges zijn een dankbare strategie om je klanten actief te houden.

 

 

Verbeter klantbetrokkenheid en loyaliteit

On demand is het sleutelwoord van de moderne fitnessconsument. Zij willen bepalen waar, wanneer en hoe ze aan hun gezondheid werken, met programma’s en technologie die zich aanpassen aan hun behoeftes en wensen. Begrippen als 24/7 personalisatie en verbondenheid staan hierbij centraal.

Apps, wearables en data worden steeds belangrijker in fitness – voor zowel klanten als trainers. Klanten hebben hierdoor altijd inzicht in hun prestaties per les of sessie via hun wearable, en blijven gemotiveerd door de visualisatie van hun vooruitgang in de app. Trainers kunnen deze technologie niet alleen inzetten om trainingsprogramma’s op basis van data nog persoonlijker te maken, maar ook voor het vereenvoudigen van de communicatie. Hierdoor helpen trainers hun klanten sneller resultaat te behalen en zullen ze minder ledenverloop zien, omdat ze een persoonlijkere band met hun klant opbouwen. Een gepersonaliseerd trainingsplan is belangrijk, maar communicatie is en blijft essentieel om je klanten betrokken te houden en klantverloop tegen te gaan.

 

Ga voorbereid de toekomst in

De digitalisatie van de fitnesssector blijft doorzetten – en daar wil je als toekomstbestendige ondernemer en trainer op anticiperen. Technologie kan steeds meer, maar wordt daardoor ook steeds complexer. Hoe langer je wacht met het digitaliseren van je onderneming, hoe groter de stap gaat worden om alles op de rails te krijgen. Bovendien zullen door de verdere digitalisatie van de fitnesssector de verwachtingen en wensen van consumenten nog verder veranderen.  Zo is gamificatie van fitness een ontwikkeling die nu steeds vaker prominent aanwezig is bij sportscholen en studio’s. Consumenten zijn op zoek naar manieren en spelelementen om fitness leuker en uitdagender te maken. Wanneer technologie door het grote publiek als vanzelfsprekend wordt beschouwd en dus betaalbaar wordt - zoals de smartphone - zal het de verwachtingen en het gedrag van de moderne consument nog verder beïnvloeden.

 

 

De cruciale rol van digitaal ge-upskillde trainers

Digitaal gedreven trainers zullen de spil worden in de steeds meer gecentraliseerde en (digitaal) toegankelijke gezondheidsecosystemen. De werkzaamheden van trainers zullen veranderen, waarbij de focus steeds meer zal gaan liggen op het hebben van een motiverende en begeleidende rol. Zo kan bijvoorbeeld een consument die zich voorheen niet op zijn gemak voelde om een sportschool te bezoeken of hiervoor te weinig tijd had, nu met een club of trainer in contact komen middels videotrainingen, online groepslessen of live-streaming. En een oudere consument kan voortaan in contact blijven met zijn leeftijdsgenoten en trainer via een gepersonaliseerde app met community- en berichtfuncties.

 

 

Conclusie

Om te kunnen blijven groeien als sector en te anticiperen op de veranderende consumentenbehoeftes is het van essentieel belang om als sector trainers te blijven aanmoedigen om digitalisering te zien als een kosteneffectieve en toegankelijke oplossing en hen voor te lichten over het gebruik ervan. Als fitnesssector zijn we er gezamenlijk verantwoordelijk voor om te blijven innoveren en nieuwe technologie te adopteren.