Waarom inspelen op ontwikkelingen altijd nodig is (vervolg)

 

Inspelen op de behoefte vanuit de markt

De vraag is: hoe zorgen we er met zijn allen voor dat we altijd klaar zijn voor een nieuwe uitbraak? Maar vooral: wat als juist een andere gebeurtenis zorgt voor een omslag binnen de fitnesswereld? Inspelen op de markt blijft altijd een feit. En het liefst zo snel mogelijk, zodat we met zijn allen zo weinig mogelijk leden verliezen.

 

Het inspelen op de markt en de behoefte ervan heeft op dit moment alles te maken met de online lessen. Iedereen ter wereld heeft gezien dat je met digitale oplossingen een heel eind komt. Dat geldt dus ook voor het volgen van sportlessen. Als club ontkom je er daarom niet meer aan om enkel live lessen op de club aan te bieden - hoe leuk die lessen ook zijn. Diverse onderzoeken wijzen uit dat in de huidige tijd het aanbieden van online workouts een must is voor het behouden én aantrekken van leden.

 

Wist je dat maar liefst 85% van de mensen die in sportclubs sporten ook home workouts doen? Dat zegt genoeg toch? Zeker als je beseft dat 67% van dit percentage óók nog een betaald abonnement heeft bij een club.

 

 

Een internetverbinding en interesse in fitter worden

Dus: hoe doe je dat? Zorg voor een sterk online aanbod in de vorm van on-demand lessen en livestreams. Vooral dit laatste is een aangename aanvulling op de lessen die leden online, via een eigen app bijvoorbeeld, kunnen volgen. Leden zijn toe aan afwisseling en hebben veel keuze qua clubs, dus zorg voor verschillende lessen die aansluiten bij de doelgroep. Op deze manier blijft het voor leden uitdagend én leuk en kost het als club minder moeite om leden te behouden.

 

Wil je net dat stapje extra zetten? Denk dan eens na over een (betaald) content platform, zoals bijvoorbeeld Les Mills+. In abonnementsvorm bied je leden wat extra’s. Bijkomend voordeel: ook tijdens een eventuele sluiting van de club behoud je continue inkomsten. Maar met een abonnement alleen ben je er niet. Zie de app of het abonnement als een ware community, waar leden óók thuis net zo genieten en gemotiveerd zijn als bij de club zelf. Zorg voor een échte clubervaring bij leden thuis.

 

Deze mogelijkheden zorge voor nieuwe kansen. Je bereik wordt namelijk groter. De doelgroep die niet graag in de fitnessclub sport, vormt nu een groep potentiële klanten. Júist dankzij de digitalisering kun je nog meer mensen bereiken. Letterlijk iedereen met een internetverbinding en interesse in fitter worden is een potentiële klant met een (online) lidmaatschap. Zie het dus vooral ook als positieve verandering. Met een smartphone en verbinding is lid worden van een club geen enkel probleem meer tegenwoordig.

 

 

Verwachtingspatroon

Niet alleen corona heeft gezorgd voor allerlei nieuwe, digitale manieren om te kunnen sporten. Juist door deze vliegensvlugge verschuiving van live lessen op de club naar een groot online aanbod hebben mensen nu eenmaal nóg meer keuze. Bevalt het bij de ene club niet of is er te weinig aanbod? Dan is de overstap naar een andere club met meer afwisseling in lessen zo gemaakt. Leden verwachten dus ook meer. En eigenlijk is dat ook niet gek, want met een omni-channel fitnessoplossing kun je trainen waar én wanneer je wil, op ieder moment van de dag.

 

Hoewel live fitness en groepslessen nog steeds populair blijven, wil je ook de leden (blijven) bedienen die wél liever online lessen volgen. Focus daar bovenop ook op inspirerende, leuke workouts zodat sporten een gewoonte wordt in plaats van een ‘moetje’ en iedereen is blij. Het Les Mills+ platform is hiervoor een ideale mogelijkheid. Clubs zijn altijd en overal verbonden met hun leden in de thuisfitness, naast het aanbod in de club. Want hoewel er vaak wordt gefocust op nieuwe leden, is het behoud van leden is minstens zo belangrijk.

 

Investeer hier dus in, zorg voor een programma dat aansluit bij de doelgroep en maak slim gebruik van alle digitale oplossingen die voorhanden zijn.

 

 

Duurzame oplossingen

Conclusie? We weten hoe snel een virus de wereld op zijn kop kan zetten, en inmiddels weten we helemaal hoe lang zoiets kan duren. Zet dus in op digitale, maar vooral duurzame fitnessoplossingen. En vooral: weet waar leden behoefte aan hebben en speel daar al-tijd op in. Succes!

 

 

share