Maak gezondheid inclusief door digitalisering (vervolg)
Technologie als motivator
Technologie heeft het vermogen om ervaringen bovendien te personaliseren. Daarmee kan technologiegedreven aanbod steeds beter bij de levensstijl, behoeftes en wensen van de klant passen en daarmee ook effectief een breder segment aanspreken. Om onze markt succesvol te laten groeien is het belangrijk dat we juist ook die bredere doelgroep gaan bereiken, die het veelal ook extra nodig heeft.
Ik beschouw fitness niet alleen als een commerciële industrie, maar ook als een sector met een belangrijke maatschappelijke rol. Recent onderzoek laat zien dat Nederlanders steeds minder bewegen, en een dalend aantal volwassenen aan de minimale eisen voor lichaamsbeweging komt. De stijgende kosten van gezondheidszorg zijn niet alleen voor de individuele Nederlander, maar ook voor de samenleving als geheel een bedreiging. Premies gaan omhoog, maar ook de belasting van de gezondheidszorg stijgt – of het nu door de vergrijzing komt of doordat we minder gaan bewegen – onze hardwerkende gezondheidsprofessionals hebben ook een maximale capaciteit.
Als sector weten we als geen ander hoe belangrijk lichaamsbeweging is in het voorkomen en zelfs helpen genezen van bepaalde aandoeningen zoals diabetes type II, hart- en vaatziekten en osteoporose. Ook bij bepaalde gevallen van depressie kan de aanmaak van dopamine door sport een positief effect hebben, waarmee medicatie (met vaak grote bijwerkingen) niet nodig is.
Maar hoe betrek je de mensen voor wie de weg tot sport en fitness niet vanzelfsprekend is? En wat kunnen wij daarbij leren van andere sectoren?
Laat gamification meespelen
In een vorige column schreef ik over hoe er bij uitstek een sector is die retentie bijna tot een kunst heeft verheven: de gamesindustrie. Door in te spelen op psychologische triggers houden ze spelers weken, en soms zelfs jaren, aan boord en actief. Nu zijn gaming en fitness misschien niet 1-op-1 te vergelijken, maar dat wil niet zeggen dat er voor ons als sector geen lessen uit te trekken zijn. Bovendien is het concept van ‘spel’ binnen bewegen al eeuwenoud en nu breed gebezigd in de balsport. Ik zie een soortgelijke samensmelting tussen sport en spel als de volgende stap in de ontwikkeling van het fitnessaanbod. Zo biedt het niet alleen nieuwe mogelijkheden voor het aanboren van doelgroepen die niets hebben met ‘traditionele’ fitness, maar verrijkt het ook de ervaring van de sporters die al bezig zijn, maar moeite hebben met gemotiveerd te blijven.
De extra dimensies die het toevoegt, verheffen de traditionele fitness naar een interactieve en datagedreven ervaring. Persoonlijke voortgang wordt precies in kaart gebracht en scoreborden en uitdagingen geven een gezonde dosis competitie mee waarmee klanten overwinningen kunnen behalen die ze nog niet in de spiegel of op de weegschaal kunnen zien. Soms is een work-out voltooien een overwinning op zich. Het is deze psychologische trigger van regelmatige kleine overwinningen op weg naar een groot doel die gamers, maar dus ook sporters, op de lange termijn gemotiveerd en betrokken houdt.
Dit hoeft overigens zeker niet altijd digitaal gedreven te zijn! Crossfit is een mooi voorbeeld waarin een competitie-element aan fitnesstraining wordt toegevoegd door de performance van klanten te meten en te vergelijken. In dezelfde lijn zijn concepten als de Hyrox fitness race of Strong Viking Run voorbeelden waarbij competitie en team-samenwerking worden ingezet om mensen te motiveren te trainen en fitter te worden.
Gamification van fitness staat wat mij betreft nog in de kinderschoenen. Nieuwe technologieën zoals virtual reality (met headset worden ondergedompeld in een virtuele wereld) en augmented reality (waarbij de ‘echte’ wereld wordt verrijkt met digitale beelden via je mobieltje of een slimme bril) gaan technologie op een steeds natuurlijkere manier verweven met ons dagelijks leven en gamified fitness zal daarin denk ik een grote rol gaan spelen. Zo kunnen een thuiswork-out via de app of een potje VR-gamen prima onderdeel zijn van een holistische fitnesservaring. Hiermee vervaagt de grens tussen fitness en fun voor klanten, want werken aan je gezondheid hoeft niet te stoppen bij het verlaten van de sportschool.
Er ligt een (digitale) wereld voor ons open
De verdere digitalisering van fitness biedt enorme kansen voor onze industrie. Gamification, verbreding van aanbod en personalisatie zijn wat mij betreft de formules voor de toekomstige groei en het succes in onze branche: het maakt je club ook letterlijk en figuurlijk toegankelijker voor een breder publiek. Zo wordt fitness en holistische gezondheid écht voor iedereen bereikbaar!