Thema-interview-1: Marktverkenning blurring
leden NL Actief (vervolg)
Gezonde leefstijl wordt steeds meer onderwerp van blurring en is niet meer het ‘alleenrecht’ van de fitnessbranche. Supermarkten en andere retailers, horeca, maatschappelijke organisaties bieden producten en diensten aan om de leefstijl van mensen te verbeteren. Wat vindt u daarvan?
- Dit speelt al veel langer. Tijdens de corona gingen veel meer mensen op onze stoel zitten en waren bekende Nederlanders ineens beweegdeskundigen.
- Dat steeds meer bedrijven de leefstijl van mensen proberen te verbeteren, is op zich goed. Wondermiddeltjes zoals verkeerde diëten en adviezen bestaan al veel langer. Wij zien het niet als een bedreiging.
- Ze gaan hun gang maar! Wanneer mensen geholpen moeten worden, komen ze toch wel naar onze club toe... 1x op de loopband op zolder en hij staat stof te vangen... dat kennen we allemaal al lang toch?
- De vrije marktwerking is net begonnen en niet te stoppen.
- Zolang de gezonde(re) leefstijladviezen gegeven worden door ter zake competente (=opgeleide) mensen vind ik dat goed. Als de cowboys van de vitamines en supplementen zich ermee gaan (of blijven) bemoeien, vind ik dat een slechte zaak.
- Ik vind dit prima, zolang het om niet-medische middelen gaat.
- Het probleem is zo groot, dat alle kleine beetjes helpen. Wel van belang dat mensen goed worden geadviseerd en daar moet denk ik de overheid op toezien.
- Het is een ontwikkeling die wij niet in de hand hebben. Helpt het om mensen te motiveren gezonder te leven, jazeker: bewustwording is key. Wij zijn een zeer geschikte sector om bekend te worden als de gezonde leefstijl educators van de maatschappij, althans, een gedeelte van de branche. Het geeft ook een impuls aan onze dienstverlening als we weten waar mensen interesse in hebben en we kunnen dat thema uitwerken in een programma, lezing, webinar, nieuwsbericht, factsheet, enz. Daar waar andere partijen trachten snel hun 'wondermiddeltje' te verkopen, daar kunnen wij ons als sector bewijzen en positioneren als echte experts en eerlijke educators en begeleiders naar duurzaam gezonder leven.
- Uiteindelijk zal zoeken naar samenwerking en win-win creëren mijn voorkeur hebben.
Steeds meer winkels verdwijnen en maken plaats voor andere functies zoals wonen, verblijven, sport en uitgaan. Zou die ontwikkeling voor u een reden zijn om in de toekomst naar het centrum van een binnenstad te verhuizen of er een extra vestiging te openen, omdat er steeds meer mensen gaan wonen of verblijven in het centrum?
- Wij zijn al gevestigd in het centrum en willen daar graag blijven. Het is positief, want veel winkelend publiek ziet dat er wat gebeurt op gebied van bewegen en voeding. Het is ook makkelijk om te combineren: trainen en dan even boodschappen doen of langs de bakker.
- Men ziet dat in veel steden de sportbedrijven naar de buitenrand verschoven zijn, terwijl nu Basic-Fit en andere ketens de winkelcentra gaan bezetten.
- In het centrum van onze stad woont slechts 10% van de inwoners, 90% woont buiten de singels van het centrum. Dus het is, ook qua bereikbaarheid en parkeergelegenheid, effectiever om buiten het centrum te zitten.
Conclusie
Blurring blijkt ook in de fitnessbranche in opmars, met name als het gaat om verbindingen met zorg en voeding. Tegelijkertijd blijkt uit de reacties dat fitnessondernemers op zoek zijn naar informatie en inspirerende voorbeelden, om een samenwerking met ‘branchevreemde’ partners aan te gaan. Aan NL Actief wordt gevraagd om daarin een adviserende rol te nemen, vanuit de gedachte dat kwaliteit moet worden bewaakt en dat blurring vooral een kans is en geen bedreiging.