Worden we de radiozender
of de podcast van de sport?

 

Tal van (publieke) radiozenders hebben het moeilijk. Dalende luistercijfers, minder reclame-inkomsten, bekende presentatoren die (moeten) vertrekken. Daartegenover staat de groeiende populariteit van de podcast. Een logische ontwikkeling, want de podcast sluit naadloos aan bij de geïndividualiseerde samenleving: gethematiseerd, luisteren wanneer en waar je wilt, met de mogelijkheid om de uitzending stop te zetten en verder te luisteren zonder iets te missen.

 

Dezelfde trend maakt ook de sportwereld door. Een vast lidmaatschap van een sportvereniging wordt steeds vaker ingeruild voor flexibele abonnementen. Mensen willen niet meer vastzitten aan vaste trainingsavonden, verplichtingen in het weekeinde en altijd dezelfde sport beoefenen. Ze willen switchen, meerdere beweegvormen uitproberen en gelijkgestemden opzoeken.

De traditionele vereniging dreigt de radio van de sport te worden. En ook fitnessclubs moeten opletten dat ze niet daarin meegaan. Want als je niet vernieuwt en je club op dezelfde manier runt als tien jaar geleden, is de kans groot dat je de aansluiting gaat missen of al hebt gemist. Onze branche moet de podcast of de Netflix van de sport worden. Met flexibele abonnementen, keuze uit meerdere beweegvormen en verrassende verbindingen met andere domeinen.

 

In dit Ezine staat blurring centraal. Met voorbeelden hoe je kunt vernieuwen door fitness te koppelen aan andere markten en andere beleving. Wat uit die verhalen ook blijkt, is het belang van keuzes maken. Wie is jouw doelgroep? De radio is van oudsher meer een allemansvriend, de podcast bindt heel gericht luisteraars aan zich door de keuze voor thema’s. Vanuit die optiek vind ik het vreemd dat nog steeds veel sportverenigingen de fitnessclubs als concurrent zien. Dat hoeft niet. De meeste sportverenigingen hebben vooral in het segment van 6 tot 18 jaar veel leden. Fitnessclubs richten zich daarentegen vooral op volwassenen. Waarom dan een concurrentiestrijd aangaan? De traditionele radiozender gaat het niet winnen van de podcast. In plaats van de strijd met elkaar aan te gaan, zouden radiozenders en podcastmakers beter samen kunnen afstemmen hoe ze ieder hun marktaandeel het beste kunnen bedienen en behouden. Dat zouden sportverenigingen en fitnessclubs lokaal ook kunnen doen. Een sportvereniging en een fitnesscentrum met een onderling afgestemd en gedeeld aanbod is een kansrijke vorm van blurring.

 
Ronald Wouters
Algemeen directeur NL Actief

Reageren?

 

4

share