De waarde van mijn sportcentrum na corona

 

De meest gestelde vraag die wij afgelopen tijd kregen, was hoe waarderen jullie sportcentra na het coronatijdperk? Een eensluidend antwoord kunnen we hier niet op geven, omdat het waarderen van een sportcentrum in de huidige tijd nog meer dan ooit maatwerk is.

 

Veel fitnessondernemers hebben een behoorlijk percentage leden verloren tijdens corona. De schommelingen zijn groot, het varieert van 10-30% met uitschieters naar boven. En daar waar de meeste fitnessondernemers hadden verwacht dat de leden na heropening snel zouden terugkeren, valt dat in de praktijk toch nog wat tegen. De exacte oorzaak is lastig te achterhalen. Vermoedens zijn dat de (oudere) leden nog wat terughoudend zijn en dat leden ook andere activiteiten (her)ontdekt hebben, zoals wandelen en fietsen. Dit helpt niet mee in een snelle terugkeer.

 

Nu alle coronamaatregelen zijn teruggedraaid en de sportcentra weer volledig open zijn, zijn we geneigd al te spreken over een post corona tijd. Maar corona is natuurlijk nog niet weg. Er zijn nog dagelijks besmettingen en hoewel die bijna niet leiden tot ernstige ziekenhuisopnames valt er wel veel personeel uit bij sportcentra door de quarantainemaatregelen. Het is een factor die een rol kan spelen bij de waardering van een sportcentrum.

 

We kijken bij een waardering uiteraard ook naar de cijfers. Veel fitnessondernemers die van plan waren hun centrum te verkopen of het al in de verkoop hadden, maken zich zorgen dat de waarde de afgelopen tijd sterk gedaald is. Leidt een sterk ledenverlies ook tot een sterke daling van de waarde?

Wij kunnen de meeste fitnessondernemers geruststellen dat het niet zo’n vaart loopt. Een waardering van een sportcentrum is niet een simpele rekensom van drie keer de winst of één keer de omzet. Elke waardering is maatwerk, omdat elk sportcentrum zijn specifieke kenmerken heeft.

Lees hier verder

24

Philip Pijpers

Wellness Solutions

share