Technologie bouwt de toekomst van fitness

Door: Hugo Braam, CEO en mede-oprichter Virtuagym

Het internet, smartphones en wearables hebben ons leven in de afgelopen twintig jaar inherent veranderd op manieren die we niet konden voorzien. Zo zag ik niet zo lang geleden een oude reclame voor de eerste iPhone, waar bellen werd gepresenteerd als de belangrijkste functie. Tegenwoordig gebruiken we smartphones voor bijna alles behalve dat. Het is tekenend voor hoe anders we nu omgaan met informatie, merken en data: de vraag naar flexibiliteit, gemak en personalisatie zijn in sneltreinvaart de norm geworden.

Dit geldt ook voor fitness. Alleen al de technologische ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar hebben het aangezicht van de fitnessindustrie sterk veranderd met bedrijven zoals FITTAR, Lululemon en Peloton, die geavanceerde hardware bij de sporters thuis brengen en hoogwaardige fitnesservaringen bieden die zijn toegespitst op de behoeftes van de individuele gebruiker. Bovendien maken ze allen gebruik van drie ijzersterke en toekomstbestendige principes voor succes: data, gamification en personalisatie.

In de komende tien jaar voorzie ik een verdere ontwikkeling van de fitnessindustrie op het gebied van gamification en steeds verder gepersonaliseerde gebruikerservaringen parallel aan de ontwikkeling van nieuwe hardware. Net als met smartphones en wearables - zodra nieuwe hardware betaalbaar wordt voor het grote publiek - zal het een compleet nieuwe markt openen voor fitnessondernemers. Deze betaalbare technologieën maken fitness ook toegankelijker: door het bredere aanbod, personalisatie en grotere flexibiliteit kunnen meer mensen binnen hun lichamelijke, financiële en mentale mogelijkheden aan fitness doen.

+ lees verder

Hugo Braam

Virtuagym

14

share