Voorbeeldclubs: maatschappelijk verantwoord
aanbod in de fitnessbranche
(vervolg)


1 - Ereplaats: Thomas Verheij met X-Fittt, essentieel voor de fitnessbranche

Het lijkt alsof een groot deel van de fitnessbranche het nieuws heeft gemist. De X-Fittt GLI (Gecombineerde Leefstijl Interventie) is sinds dit jaar een erkende interventie door Loket Gezond Leven van het RIVM. Met officiële aanwijzingen voor effectiviteit. Op de drempel van vergoeding door basisverzekering per 1 januari 2022. Dat is naar mijn weten nog nooit een fitnessondernemer gelukt! X-Fittt is het geesteskind van de Arnhemse ondernemer Thomas Verheij van www.formupgrade.nl (opgericht in 2010). Wetenschappelijk ondersteund door onder meer onderzoeken in samenwerking met de Wageningen Universiteit. X-Fittt helpt mensen die normaal nooit in een sportschool komen letterlijk over de drempel door te helpen afvallen en een gezondere leefstijl te starten én volhouden. Zonder gekheid: ik denk dat Thomas Verheij met X-Fittt essentieel is voor onze hele branche.

 

2 - Wie de weerbare jeugd heeft, heeft de toekomst

Iedereen weet dat de jeugd van nu minder fit is dan die van 20 jaar geleden. Dit dreigt de eerste generatie te worden, die minder gezond is en minder oud wordt dan zijn ouders. Veel ouders doen hun kinderen op judo om wat weerbaarder te worden. Maar Youri Swart van www.warrior-academy.nl maakt met zijn team nu al op vier locaties (en groeiend) van de jeugd van nu écht aantoonbaar weerbaardere kinderen mét meer zelfvertrouwen. Dat maakt hem uniek, dat maakt zijn impact op de jeugd (en ouders) enorm. Wie de weerbare jeugd heeft, heeft de toekomst.

 

3 - Als bijvangst: 50+ gemiddelde leeftijd leden

Hoogstwaarschijnlijk ken jij ook wel een Milon Cirkel club bij jou in de buurt. Die zijn gericht op mensen van alle leeftijden die het druk hebben en zich niet op hun gemak voelen in een traditionele sportschool. Veel van deze clubs hebben door hun slim gekozen positionering als bijeffect dat de gemiddelde leeftijd van hun leden rond de 52 jaar ligt! Dat is de generatie die niet met fitness is opgegroeid. In tegenstelling tot de Millennials en Generatie Z nu.

Concreet: zoals www.getfit35.nl van onder andere oud-profvoetballer René Bot, zoals www.my35.nl  van onder andere serie-ondernemer William van Lent en zoals www.happybodies.nl van onder andere Jibbe de Goede. De ochtenduren zijn vaak drukker dan de avonduren. Duidelijk een sociaal belang dienend. Mede door het kleinschalige karakter. Toch mooi: de 50+ers massaal als bijvangst.

 

4 - Onder druk staande ondernemers

Elke PT’er heeft ondernemers al als ideale doelgroep. Onze klant Eric de Jong biedt met zijn Enforce keten echter echte high end training en coaching. En exclusief voor ondernemers naast ‘gewone’ trainingsprogramma’s onder meer ook extra’s als een Enforce Masterclass Vitaal Leiderschap. Immers, iedereen weet dat de gevolgen van de kabinetsbesluiten en de crisis al sinds begin 2020 vooral worden gedragen door ondernemers. Daarbij is vitaliteit van de leider, van de ondernemer/CEO van nóg groter belang dan voorheen. Enforce helpt ondernemers een breakdown te voorkomen door een break through te realiseren met hun keuze voor vitaliteit, voor persoonlijk leiderschap.

 

Mijn conclusie: creëer maatschappelijk aanbod voor je eigen toekomst! Bewust of onbewust, naast ‘gewoon’ je eigen aanbod een aanvullend maatschappelijk aanbod creëren binnen je club, studio of box maakt dat je opvalt. En daardoor door meer mensen uit die betreffende doelgroep sneller gevonden wordt. Geef je zelf zo een betere concurrentiepositie en dus betere toekomst. Er is al genoeg onzeker in onze branche.

 

Aernout Leezenberg

Founder, Hidden Profits Marketing (2004)

www.hiddenprofitsmarketing.com

 

 

share