Gratis oordopjes voor leden
die de muziek te luid vinden
De moderne groepsfitness studio heeft tegenwoordig veel weg van een nachtclub. Het lijkt in niets meer op die saaie, verouderde aerobics zalen uit het verleden. Deze revolutie is in de afgelopen vijf jaar in een stroomversnelling gekomen door de explosieve groei van boutique clubs. Zo verschijnen op Spotify de ene na de andere workout playlists, sommige sportclubs gebruiken livemuziek tijdens hun lessen en sterren uit de muziekwereld brengen sportkledinglijnen uit.
Muziek kan zorgen voor een geweldige workout ervaring, maar als de muziek niet goed is gekozen, kan dit afbreuk doen aan de ervaring en er zelfs voor zorgen dat leden niet meer terugkomen. Maar hoe selecteer je dan de juiste muziek voor al die doelgroepen die je club dagelijks binnenlopen? Muziek kan nou eenmaal nooit bij iedereen in de smaak vallen, dus moet je als club ervoor zorgen dat je de meerderheid behaagt en oplossingen vindt om de minderheid te verkleinen. Neem bijvoorbeeld het ‘ideale volume’. Philip Mills, executive director van Les Mills International, vertelt er het volgende over: “We wisten dat we genoeg volume moesten hebben om mensen te motiveren, maar kregen regelmatig klachten van enkele leden die vonden dat de muziek te hard stond. Uiteindelijk hebben we het onze leden gevraagd: 80% gaf aan dat de muziek ‘ongeveer goed’ was, 17% zou de muziek graag harder willen en slechts 3% zei dat de muziek te hard stond. Maar die 3% was enorm mondig en ging soms zó ver, dat de gemeenteraad werd benaderd in een poging ons te laten voldoen aan hun wensen. De gevonden oplossing zat in het aanbieden van gratis oordopjes voor mensen die de muziek te hard vonden. Hier hebben we heel weinig aan uitgegeven, aangezien zeer weinig mensen er gebruik van maakten.”
Les Mills bedacht dus een creatieve oplossing voor een veelvoorkomend probleem in sportclubs.