Muziek als onmisbaar element
van het hybride businessmodel (vervolg)
Muziek leidt de sporter af van de inspanning en zelfs pijn, omdat het de aanmaak van dopamine stimuleert. Onderzoek van sportpsychologen Costas Karageorghis and Peter Terry heeft uitgewezen dat dit voor een prestatieverbetering van maar liefst 15% kan zorgen. Naast de effecten op prestatie heeft de aanmaak van dopamine ook effect op je geest. Zo geeft het een geluksgevoel, waardoor je humeur niet alleen opfleurt, maar ook je motivatie een boost krijgt. Sporters die naar muziek met een hoger tempo luisteren, spannen zich dus niet alleen meer in, maar beleven er ook meer plezier aan.
Inzetten op holistische welzijn met muziek
Er is een duidelijke trend in de markt dat consument een holistisch welzijn nastreeft, waarbij de geestelijke gezondheid ook meer aandacht krijgt. Stress wordt in Europa gezien als hét grootste gezondheidsprobleem op de werkvloer: in het afgelopen anderhalf jaar is het aantal burn-outs maar liefst verdubbeld volgens het CNV. Uit haar rondvraag blijkt dat bovendien ruim 1 op de 5 werknemers tegen een burn-out aan zit, terwijl bijna de helft van werknemers minder plezier in het werk heeft door overmatige stress.
We weten al lang dat bewegen zeer effectief is in het voorkomen van stress. Met name regelmatige beweging met matige inspanning van lange duur - zoals hardlopen en fietsen - hebben een bewezen effect op het produceren van stoffen zoals endorfine, die onze hersenen nodig hebben om te herstellen na langdurige stress. Hier kun je als sportschool op inzetten door speciale programma’s te ontwikkelen en bijvoorbeeld een bijbehorende playlist te maken op Spotify voor cardiotraining, te gebruiken binnen en buiten jouw club. Of nog beter: fitnessketen TrainMore biedt een eigen radio-kanaal aan in haar mobiele app voor haar leden, zodat die altijd een goede beat hebben op mee te trainen.
Maar muziek kan nog breder worden ingezet om je als club meer holistisch te positioneren. Volgens een onderzoek in het toonaangevende medische blad The Lancet vermindert mindfulness-training met muziek bijvoorbeeld significant de pijn die patiënten ervaren na een ingreep.
Het effect van muziek op mentale gesteldheid gaat nog veel verder. Onderzoek van Mindlab International laat zien dat mindfulness oefeningen en meditatie onder begeleiding van instrumentele en klassieke muziek stress en angstgevoelens met bijna 65% kunnen verminderen. Muziek heeft ook invloed op de kwaliteit van slaap en geheugen, en wordt ook als onderdeel van therapie ingezet bij depressie en angststoornissen. Kortom, muziek is een enorm krachtige tool om aan zowel fysieke als mentale gezondheid te werken, en zou dus in geen enkel holistisch aanbod mogen ontbreken.
Precies om deze reden hebben wij met Virtuagym ook een bibliotheek met mindfulness en meditatie-content ontwikkeld, met daarin ook een uitgebreid aanbod met muziek om klanten te ondersteunen bij het ontspannen en mediteren. Dit is eenvoudig altijd en overal gemakkelijk toegankelijk via jouw mobiele club app. Zo kun je jouw klanten ook buiten de muren van jouw club ondersteunen zich te ontspannen en geef je hen nóg een extra reden om lid te blijven.
Holistisch en hybride is de toekomst
Inzetten op holistisch welzijn wordt, denk ik, steeds belangrijker voor fitnesscentra: ontwikkel je van health club tot health hub, waarbij jouw leden bij hun lidmaatschap een verzameling van allerlei diensten tot hun beschikking hebben, inclusief muziek voor training, ontspanning en meditatie. Muziek en gezondheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en met fitness en technologie breng je ze relatief eenvoudig samen in één compleet aanbod. Zo bedien je een steeds breder wordend spectrum van behoeftes en wensen van jouw klanten.
Met een hybride bedrijfsmodel breng je je online en offline diensten naadloos samen, en geef je jouw klanten de vrijheid en flexibiliteit om aan hun complete gezondheid te werken. Waar en wanneer zij dat willen, binnen of buiten de vier muren van jouw club. De trend naar holistisch welzijn biedt enorme kansen voor ons als fitnessindustrie om op in te springen, omdat het de doelgroep die we kunnen aanspreken nog verder vergroot. Het is aan jou om als ondernemer deze kansen optimaal te benutten!