Muziek als inspiratiebron en marketingtool

 

Sinds we met het NL Actief Ezine de keuze hebben gemaakt om iedere uitgave te thematiseren, maken we steeds vaker een reis langs fitnessondernemers in steden en op het platteland. Niet om verschillen te signaleren, maar om ons te laten inspireren door de creativiteit en het innovatievermogen van professionals in onze branche.

De roadtour door Nederland levert ook deze editie weer een kleurrijke bloemlezing op rondom het thema muziek. Clubs die hun playlist op de website zetten zodat leden muziek kunnen downloaden voor hun eigen training. Clubs die overwegen om een gepersonaliseerde playlist aan te bieden aan nieuwe leden. Clubs met live muziek door een DJ. Clubs die gratis oordopjes aanbieden. En wat dacht u van clubs met juist muziekvrije lessen, om even afstand te nemen van de vele prikkels die we iedere dag krijgen.

Muziek blijkt een boeiende inspiratiebron voor ondernemers te zijn. Steeds meer clubs zijn op zoek naar muziek die bij hun leden en aanbod past, met uiteraard een grote bandbreedte. De senioren in de ochtend of de fanatieke jonge sporters in de avonduren vragen immers om een andere muziekbenadering. Muziek in de club wordt dan ook steeds meer een marketingtool. Lees de column van Hugo Braam, CEO van Virtuagym, in dit Ezine. Muziek en gezondheid, zo stelt hij, zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met fitness en technologie breng je ze relatief eenvoudig samen in één compleet aanbod. Zo bedien je een steeds breder wordend spectrum van behoeftes en wensen van jouw klanten.

Kortom: gewoon de radio aanzetten en luisteren naar wat een zender aanbiedt, is oldskool geworden. Want dan mis je volgens Aernout Leezenberg, founder van Hidden Profits Marketing, de kans om leden persoonlijk en met pure emotie te raken. Muziek is volgens hem ideaal voor ledenwerving, voor retentie en voor branding van je club, studio, box, praktijk of keten. Leuk detail: Aernout Leezenberg is zelf jarenlang jazzdrummer geweest. Met de eerste van de twee bands waarin hij speelde, is hij in juli 1985 zelfs op tournee geweest. Uiteindelijk had hij toch meer talent voor marketing dan voor muziek.

2

share