Maak jouw marketing persoonlijk met inzet van
de juiste technologie
(vervolg)


Ken je doelgroep

Laten we bij het begin van elke marketingstrategie beginnen: de doelgroep. Is jouw dienstverlening is het afgelopen jaar veranderd? Ben je online groepslessen gaan aanbieden of heb je buitenlessen in je assortiment opgenomen? Dan kan het zomaar zijn dat je daar ook nieuwe klanten mee hebt aangetrokken. Nederlanders zijn gelukkig steeds meer bezig met hun gezondheid, maar niet voor iedereen vertaalt dat zich naar een traditioneel sportschoolabonnement. Of het nu om praktische redenen is - ze hebben kleine kinderen thuis, ze draaien nachtdiensten, werken ver van huis - of omdat ze simpelweg liever thuis sporten.

 

Hoog tijd dus om opnieuw te bekijken uit wie je doelgroep(en) precies bestaan en wat hun behoeften zijn. De beste manier of hier achter te komen is het gewoon te vragen. Stuur bijvoorbeeld een vragenlijst of enquête uit per mail, of gebruik social media als je een jongere doelgroep hebt - via je Instagram stories kun je gemakkelijk meerkeuzevragen aan je volgers stellen. Voor verschillende doelgroepen zet je verschillende communicatiemiddelen in om succesvol te zijn.

 

Wil je je klanten echt door en door leren kennen om ze de best mogelijke ervaring bieden? Dan moet je dieper op de data ingaan.

 

De juiste management software als startpunt

Als we het over marketing hebben, dan ligt dit onderwerp misschien niet helemaal voor de hand - maar het is een heel waardevol startpunt om je marketing naar het volgende niveau te tillen. Uiteraard wil je geen kostbare tijd verspillen aan administratie en facturering, maar om binnen het marketingveld te blijven, wil je ook een duidelijk overzicht van jouw binnenkomende leads. Zij kunnen de katalysator van jouw groei betekenen. In één oogopslag zie je wie zich heeft ingeschreven voor een proefles, of ze gebeld zijn en of ze daarna een abonnement hebben afgesloten. Maar het gaat nog verder dan dat - voor klantbehoud is het ook een heel handige tool. Is een klant bijvoorbeeld bijna jarig? Leuk om even een persoonlijk kaartje te sturen.

 

Kortom, je ziet direct wat je wanneer kunt doen om leads te converteren of die stap extra te zetten om je huidige klanten nog langer aan jou te binden.

 

Een goede management software neemt je werk uit handen door automatisering en integratie met andere software, denk hierbij aan e-mails. Zo hoef jij maar één keer een email te maken en stel je in dat iedereen die op je website een contactformulier invult gelijk een bevestiging krijgt - en jij krijgt aan de andere kant een seintje om ze die dag nog even te bellen. Dat is nog niet alles: wil je gericht adverteren naar leads die bijvoorbeeld een proefweek achter de rug hebben, maar nog zijn geconverteerd naar klant? Deze gegevens vraag je eenvoudig op en kun je inzetten voor je advertenties op sociale media - sterker nog, dit kun je ook automatiseren!

 

Werk datagedreven

Sinds de digitalisering van onze maatschappij verwachten we als consumenten dat diensten en de manier waarop ze naar ons marketen steeds persoonlijker zijn: we willen dat onze apps ons vertellen wanneer ons favoriete eten in de aanbieding is, we willen een notificatie zodra er een nieuwe aflevering van onze lievelingsshow online staat en natuurlijk een appje als het pakketje dat je online hebt besteld onderweg is. Fitness is hierin niet anders. Dus hoe voldoe je aan die vraag?

 

Met een hybride businessmodel krijg je een veel breder inzicht in het gedrag van je klanten - met een management software weet je wanneer ze naar je sportschool of studio komen, welke lessen ze volgen, en voor personal training kun je zelfs gebruik maken van de data verzameld door hun sporthorloges. Deze inzichten zet je vervolgens in om hun ervaring te personaliseren.

 

Zo kun je bijvoorbeeld zien of iemand zich graag inschrijft voor een populaire groepsles, maar als ze misgrijpen en op de wachtlijst staan verder niks boeken en ook niet langskomen. Deze kennis kun jij inzetten om via je marketingkanalen contact met ze op te nemen: stuur je klanten op de wachtlijst een mailtje of DM met alternatieve groepslessen, videowork-outs of zelfs een trainingsschema dat ze zelf kunnen uitvoeren. Met een robuuste management software en kennis van je doelgroep en de communicatiekanalen die zij gebruiken, kun je de binding met klanten eenvoudig versterken.

 

Een digitaal check-in systeem geeft je inzicht in hoe vaak en wanneer klanten in jouw faciliteit aanwezig zijn. Kwam iemand 5 keer per week en zijn ze er ineens nooit meer? Het kan nooit kwaad om even te bellen en vragen hoe het gaat. Marketing hoeft tenslotte niet altijd via automatische en geoptimaliseerde berichten te lopen: authenticiteit loont! Met dat stukje extra service voelen klanten zich gezien en blijven ze langer loyaal.

 

Retentie door persoonlijke connectie

Je hebt het vast wel eerder gehoord: het is tot wel 5 keer duurder om een nieuwe klant aan te trekken dan een bestaande te behouden. Daarom is het zo belangrijk om te investeren in je nieuwe en bestaande klanten op persoonlijk niveau, en daar de juiste tooling bij gebruiken om je marketingprocessen te vereenvoudigen. Door software en automatisering kun jij veel tijd besparen, maar onderschat de waarde van persoonlijke connectie niet.

 

Onderzoek van Adobe wijst uit dat tot wel 79% van de consumenten het belangrijk vindt dat een merk ze begrijpt en het gevoel geeft dat ze om ze geeft. Het praatje aan de balie, de interactie in je online community of gewoon even napraten na een groepsles - het zijn de kleine dingen die klanten echt persoonlijk betrokken bij jou en je sportschool of studio houden. Dus gebruik de verkregen inzichten om jouw communicatie zo persoonlijk mogelijk te maken en gebruik de juiste marketingtools om jouw merk lading te geven.

Waar technologie ons gemak brengt, blijft persoonlijke connectie voor elk merk een sleutelbegrip.

 

 

Simon Aurik is CMO bij Virtuagym, een innovatief fitness softwareplatform voor klantbetrokkenheid, coaching en club management. Hij heeft meer dan 15 jaar ervaring in digitale marketing, data management, sales, business development en is een echte all-round techexpert. Simon leidt nu de marketing en sales bij Virtuagym waar hij aan de toekomst van het bedrijf en de fitnessindustrie bouwt.

 

 

 

 

share