Thema marketing: SlimPlan als leadgenerator in coronatijd (vervolg)
“In de eerste paar dagen ben je rond de 2-3 minuten bezig met de oefeningen en aan het einde van de 21 dagen zit je op maximaal 10 minuten. Je schroeft het aantal herhalingen namelijk steeds een stukje op. Het zijn makkelijke oefeningen die je thuis kunt doen, zonder apparatuur, zonder gewichten. Naast een trainingsschema zit er ook een boekje met een voedingsschema in de box. Dit boekje bevat een rode, oranje en een groene kolom, in alle drie staan diverse soorten vlees, vis, groenten en fruit. De rode kolom moet je absoluut vermijden voor 21 dagen. Op basis van de twee kolommen waarvan je wel mag eten, ga je zelf bepalen wat je eet in die 8 uur. We geven de mensen heel veel vrijheid. We kunnen wel complete voedingsschema’s voor iedereen gaan maken, maar dan leren de mensen het niet zelf. Met deze opzet leren ze daadwerkelijk op een gezonde basis te koken met hun eigen creatieve inbreng.”
Wat zit er nog meer in de box?
“Behalve een voedingsschema en een trainingsschema zit er in de box ook een motivatiekalender waarop je elke dag je gewicht moet bijhouden en de progressie van je dagelijkse oefeningen. Daarnaast zitten er voor 21 dagen ondersteunende producten in de box: mineralen en vitaminen die het lichaam ondersteunen tijdens het proces en zorgen dat je je fit en vitaal voelt. Omdat het een box voor thuis is, coachen we de mensen die een box gekocht hebben op afstand. Er zit bijvoorbeeld een telefoonnummer in van een lokale voedingsdeskundige of een coach uit één van onze studio’s die je altijd kan bellen of appen wanneer je vragen hebt. We proberen minimaal 1x per week een telefonische coachsessie in te plannen om de contacten met de sporter ook warm te houden.”
Voor wie is de box?
“Chris wilde een box, ik wilde een nieuwe leadgenerator voor de fitnessbranche. Een manier om de thuiszittende, niet-sporter te bereiken. Naast de mensen die nog nooit een stap hebben durven te zetten in de sportschool, wilde ik ook de huidige leden en ex-leden opnieuw bereiken en motiveren om af te vallen en opnieuw te gaan starten met sporten. Zeker tijdens corona, toen de sportscholen dicht waren, zaten veel mensen thuis op de bank. De sporter bereik je dan nog wel, maar de niet-sporter bleek een serieuze uitdaging. Door het SlimPlan verlaagden wij die eerste drempel: de mensen die eigenlijk niet naar een sportschool durfden, konden op hun gemak, in hun eigen comfortabele omgeving wat oefeningen gaan doen. De box halen ze in de meeste gevallen in een sportschool op, waarbij ze de sportschool eens rustig kunnen bekijken. Ze zien dan dat er ook ‘normale’ mensen rondlopen en niet allemaal van die ‘slanke dennen’, want dat beeld hebben veel mensen nog van een sportschool. Je ziet bij hen op een gegeven moment ook echt een knop omgaan: ‘Hé, ik kan die oefeningen wél!’. Na de 21 dagen zijn ze serieus wat kilo’s kwijt en zitten ze een stuk lekkerder in hun vel. Ze zien wat dit met hun lichaam doet en krijgen de motivatie om een stap verder te gaan: daadwerkelijk gaan sporten in de sportschool. Met SlimPlan maken we mensen dus warm om de volgende stap te zetten in hun trainingscyclus.”
Hoe heb je SlimPlan onder de aandacht gekregen bij de doelgroepen?
“Bij het vermarkten van de box hebben we de focus gelegd op online middelen. Via een nieuwsbrief hebben we al onze leden en ex-leden op de hoogte gesteld van SlimPlan. Daarnaast hebben we veel Facebookcampagnes ingezet. Inmiddels hebben we ook een gesloten Facebookgroep waar iedereen aan deel kan nemen die een SlimPlan-box heeft gekocht. Mensen posten daar hun lunch of avondeten in, hun ervaring met de box en ook de resultaten. Het is hartverwarmend om te zien dat iemand uit Zeeland een foto van haar lunch plaatst en iemand uit de andere kant van Nederland daarop reageert en vraagt om het recept. Ze inspireren elkaar. Daarnaast heb ik zelf ook een groot netwerk en er zijn inmiddels al 12 locaties van My35’, dus het spreekt zich snel rond. Het Milon-netwerk is klein, echt een ons-kent-ons principe, we zien elkaar op beurzen en volgen elkaar online. Er zijn nu ook al verschillende sportscholen geweest, buiten My35’, die onze box ook aan hun leden aanbieden, nieuwe leads genereren en zo dus een nieuwe markt aanboren die ze anders nooit binnen hadden gekregen. Dat was vanaf het begin ook wel mijn plan: om een concept zo neer te zetten dat meerdere clubs dit gemakkelijk kunnen toepassen. Er zijn veel sportclubs die dit een ontzettend gaaf idee vinden, maar er niet het werk en de tijd in willen steken om zélf iets te gaan ontwerpen. Dus kloppen ze bij ons aan. Clubs kopen dan bij ons een box waar de brochures en flyers inzitten, maar de producten kiezen en bestellen ze zelf online. Ze krijgen alles op locatie toegestuurd en kunnen daar een gepersonaliseerde box van maken met het nummer van hun eigen voedingscoach en bijvoorbeeld acties met lokale ondernemers. De boxen worden inmiddels in diverse clubs van Weert tot Vlissingen verkocht.”
Is SlimPlan een succes?
“We hebben inmiddels 500 SlimPlan-boxen verkocht. Dus ik kan wel zeggen dat het geslaagd is. Het moment dat we dit lanceerden had ook niet anders moeten zijn, de timing heeft ons echt geholpen. Het is een onwijs mooi concept, waarbij je mensen op weg helpt naar een gezonde leefstijl. We zien ook dat bijna iedereen die het plan volgt, gaat trainen of de draad weer oppakt bij de sportclub. Het is een leuk verdienmodel voor je sportclub. Een goede leadgenerator waarbij je direct een stukje winst meepakt.”
Meer informatie:
slimplan.fitnesstemplates.nl