3. Examenbureau
Kerntaken: dienstverlening - ontwikkeling -
zingeving - B&L - kwaliteit
We hebben in 2018 een stevige kwaliteitsimpuls gegeven aan de werkzaamheden van ons examenbureau. Uit een analyse die we in 2017 hebben gedaan, bleek dat een verbeterplan nodig was op het gebied van organisatiestructuur, automatisering, communicatie en kwaliteit om de organisatie van examens efficiënter, eenvoudiger en beter te maken. De werkwijze van het examenbureau was namelijk door de jaren heen nauwelijks veranderd en bleek steeds minder geschikt voor de grote hoeveelheid examens in de drukste periodes. Het verbeterplan hebben we in 2018 in de volle breedte gerealiseerd.
Ook de literatuur die we uitgeven om de competenties van fitnessprofessionals beter te kunnen borgen, heeft in 2018 een kwalitatieve update gekregen. De studieboeken zijn inhoudelijk kritisch herbeoordeeld en in de huisstijl van NL Actief vormgegeven. Het betreft de studieboeken Fitnesstrainer A, Fitnesstrainer B en Assistent Fitnesstrainer. De online communicatie rondom opleidingen is verder verbeterd.
Het aantal mensen dat een opleiding tot een branchediploma van NL Actief volgt en de bijbehorende examens aflegt, groeit al jaren achtereen. Er zijn meer studenten en meer cursusgroepen en de verwachting is dat dit aantal de komende jaren verder zal toenemen. Het overgrote deel van de werkzaamheden van het examenbureau zit in de kerntaken, dus de organisatie van alles rondom examens.
In het leerjaar 2017-2018 zijn 3180 deelnemers begonnen aan een opleiding bij een NL ACTIEF erkende opleider. Fitnesstrainer A was voor de meeste cursisten het (verplichte) instroomniveau.− 307 Assistent Fitnesstrainer− 1620 Fitnesstrainer-A/Groepslesdocent− 39 Fitnesstrainer-B− 3 Bewegingsdeskundige N.A.H.− 32 Bewegingsdeskundige Diabetes Mellitus− 39 Bewegingsdeskundige Overgewicht/obesitas− 147 Boxercise