13. Lobby + belangenbehartiging

 

Kerntaken: B&L - ontwikkeling

Lobbyen is één van de belangrijkste, maar ook één van de meest onzichtbare taken van NL Actief. De branchevereniging beïnvloedt stelselmatig beslissers en hun adviseurs die werkzaam zijn in en voor de publieke sector. Dat vraagt om een continue politieke antenne en proactieve benadering om de agendavorming en (politieke) besluitvorming te beïnvloeden in het collectieve belang van de fitnesssector. NL Actief wordt steeds vaker betrokken bij lobbytrajecten en publieke beleidsvorming om de belangen van onze sector te behartigen.

 

In 2018 hebben we gelobbyd voor de continuering van het lage btw-tarief. De strategie was om in een groter collectief - MKB NL - de maatregel tegen te houden. Dat is niet gelukt. Het btw-tarief is verhoogd van 6% naar 9%. We hebben aanvullend onderzoek laten doen en samen met andere branches argumenten aangedragen waarom deze maatregel leidt tot negatieve effecten. In het kader van de campagne van MKB NL bracht fitnessondernemer Pim Lexmond een bezoek aan premier Rutte.

 

NL Actief is strategisch partner in het Sportakkoord. Dit akkoord richt zich op de sportaanbieder in brede zin, dus niet alleen sportvereniging. Fitnesscentra kunnen aansluiten bij lokale sportakkoorden, onderdeel (partner) worden van lokale Sportraden en ondersteuning krijgen vanuit de rijksoverheid. NL Actief heeft met VWS, Vereniging Sport en Gemeenten en sportpartijen meegeschreven aan de inhoud van het Sportakkoord.

 

NL Actief is - namens de ondernemende sport - partner in het Preventieakkoord, deelthema Overgewicht. Onze bijdrage is gericht op het creëren van een gezonde sportomgeving (verbreding thema gezonde sportkantine), samenwerking met de zorg en het stimuleren van inactieve mensen om te gaan sporten en bewegen.

13