FACTSHEET

2018

NL ACTIEF BRANCHEDIPLOMA’S 2018
>   307
>   1620
>   39
>   3
>   32
>   39
>   147
  Assistent Fitnesstraine
Fitnesstrainer-A/Groepslesdocent
Fitnesstrainer-B
Bewegingsdeskundige N.A.H.
Bewegingsdeskundige Diabetes Mellitus
Bewegingsdeskundige Overgewicht/obesitas
Boxercize

FITNESSBRANCHE IN BEELD 2018
>   1900
>   3
>   200
>   82,1
>   1,4
>   Nr. 1
  fitnesscentra
miljoen personen
miljoen bezoeken
gem.aantal uur open per week
miljard omzet
sport in Nederland

NL ACTIEF FRONTOFFICE
NL Actief is de branchevereniging van de erkende en ondernemende sport- en beweegbedrijven in Nederland. Aangesloten bij NL Actief zijn zo'n 1.000 locaties met in totaal 2.5 miljoen fitnessconsumenten. Daarmee is NL Actief de grootste sportorganisatie van Nederland.

NL ACTIEF OMVANG 2018
>   987
>   128
>   3758
>   646
>   46
>   91
  NL Actief aangesloten locaties
NL Actief Preventiecentra
FITNED.NL fitnessprofessionals
Aantal locaties Keurmerk NL Actief
Erkende opleidingslocaties
Examinatoren

NL ACTIEF ONLINE
> 67
> 4987
> 1714
> 1325
> 322
> 5
  digitale nieuwsmails
volgers op Twitter
volgers op LinkedIn
volgers op Facebook
volgers instagram
uitgaven Ezine, bereik 10.000

NL ACTIEF KENNISPARTNERS
Kenniscentrum Sport - HAN Seneca - TNO - Hanze Hogeschool - Polar - de Leestafel - Dopingautoriteit - Hersenstichting - HDD group - EFAA - ClubJoy - Craft - Technogym - Life Fitness - Matrix - eGym - Veiligheid.nl FrieslandCampina Institute - Allesoversport.nl 
POPULAIRSTE GROEPSLESSEN
1. Barbell-lessen2. Indoor cycling3. Yoga4. Core

NL ACTIEF ACTIES

Onderzoeken o.a. btw, Fitness, Trends. • Road Trip •  Regiobijeenkomsten • ALV • informatievoorziening AVG •
Congressen Groepsfitness in Nederland, Klantenbinding in boutique studios etc. • 50PlusBeurs • AH sportactie •
ANBO Actie • Nationale sportweek • Nationale spiercampagne

Millennials en generatie Z blijven de voornaamste doelgroepen. Deze doelgroepen kiezen vaak voor boutique clubs/boutique lessen.

Het aanbod van workouts, gebaseerd op het mentale aspect, groeit nog steeds. Yoga, mindfulness en mental coaching worden steeds populairder.

Ca. 12% van de clubs biedt virtuele groepsfitness aan, met gemiddeld drie soorten lessen op, het rooster.

TRENDS

MISSIE EN VISIE NL ACTIEF

Missie: NL Actief ontwikkelt en borgt de kwaliteit in de fitnessbranche en draagt er aan bij dat meer mensen aan fitness gaan doen.

 

Visie: NL Actief bevordert de ontwikkeling, de kwaliteit, de maatschappelijke positie en het succes van de fitnesscentra. NL Actief is dé organisatie, die essentieel is voor een levenlang verantwoord bewegen van individuen en maatschappelijke groeperingen.

3758
FITNESSPROFESSIONALS
 
646
GEREGISTREERDE
FITNESSCENTRA
 
978
LOCATIES

NR. 1 MEEST BEOEFENDE SPORTEN IN NEDERLAND. Zo'n 22% van alle Nederlanders ouder dan 15 jaar doet aan fitness. Het gaat hierbij om ruim 3 miljoen personen. De omvang van het aantal fitnessleden per locatie kan variëren van nog geen 200 tot wel meer dan 5.000 leden. Jaarlijks brengen zij ruim 200 miljoen bezoeken aan fitnesscentra. Ongeveer 68% van de bezoekers komt gemiddeld een keer per week, 32% komt 2x of vaker per week. De gemiddelde verblijfsduur in een fitnesscentrum is circa 1,5 uur per bezoek. Tweederde van de fitnessleden wordt nog zelfstandig gerund. Eén op de drie fitnesscentra is dus onderdeel van een keten. Zeventig procent van de Nederlandse huishoudens geeft in 2018 geld uit aan sport. Binnen de sportuitgaven wordt het vaakst geld besteed aan lidmaatschappen, sportkleding en -schoenen.

1