Public affaires Lobby

Kerntaak: belangenbehartiger - lobby - dienstverlener
Lobbyen is één van de belangrijkste, maar ook één van de meest onzichtbare taken van NL Actief. De branchevereniging beïnvloedt stelselmatig beslissers en hun adviseurs die werkzaam zijn in en voor de publieke sector, in het collectieve belang van de fitnesssector. In 2017 lag de focus van het lobbyen op het continueren van het lage btw-tarief voor de fitnessbranche. NL Actief liet een onderzoek uitvoeren naar de effecten van een mogelijke btw-verhoging, die de Nederlandse regering wil invoeren.

+ lees verder

Auteursrechten

Kerntaak: belangenbehartiger - lobby

De fitnessbranche heeft met de auteursorganisaties Sena, Buma/Stemra en Videma te maken. Met deze partijen sluit NL Actief collectieve kortingen af voor haar achterban. Het bedingen van collectiviteitskortingen met partijen is een typische aangelegenheid van een branchevereniging. NL Actief is namelijk niet uit op eigen financieel gewin, maar beschermt haar leden tegen onredelijke tarieven voor het gebruik van bijvoorbeeld muziek en beelden. Leden van NL Actief krijgen een extra korting op de tarieven. In 2017 zagen we een stijgend aantal leden dat haar licentie via NL Actief liet lopen.