Public affaires Lobby (vervolg)

Mede dankzij de lobby van NL Actief is het btw-tarief voor fitness in 2002 omlaag gegaan naar 6 procent. Samen met NOC*NSF heeft NL Actief er in 2015 met succes voor geijverd dat het lage tarief gehandhaafd blijft. Gezien het grote maatschappelijke en economische belang zullen we ons blijven inzetten om het lage btw-tarief voor de sport te handhaven.

De Nederlandse regering overweegt dit lage tarief te verhogen naar 9 procent zoals in het regeerakkoord 2017-2021 ‘Vertrouwen in de toekomst’ van 10 oktober 2017 is aangegeven. Dit moet leiden tot een vereenvoudiging van de btw-regelingen en hogere btw-opbrengsten

voor de overheid, die gecompenseerd worden via een verlaging van de inkomstenbelasting. Uitgangspunt van het kabinet is dat het besteedbaar inkomen van de consument uiteindelijk gelijk moet blijven.

NL Actief en ondernemers in de fitnessbranche vrezen dat een stijging in het btw-tarief

zal zorgen voor een daling in de omzet en werkgelegenheid bij fitnesscentra. Zij wensen daarom beter inzicht in het effect van een prijsstijging op het koopgedrag (in volume en waarde) van consumenten bij fitnesscentra in Nederland en in hoeverre dit negatieve effect inderdaad gecompenseerd wordt door een verlaging in inkomstenbelasting. Ook is NL Actief geïnteresseerd in de bijkomende effecten van de fiscale veranderingen, met name op het gebied van de volksgezondheid. De vraag is zelfs of de extra btw-inkomsten teniet worden gedaan door hogere zorguitgaven van de overheid. Om deze effecten te bepalen, zijn in 2017 data en literatuur verzameld over de markt voor fitness en de effecten van een btw-verhoging en daling in inkomstenbelasting. Aan de hand van de beschikbare informatie zijn de volgende effecten bepaald:

- Effect op omzet bij fitnesscentra

- Effect op werkgelegenheid bij fitnesscentra

- Effect op belastinginkomsten uit btw

- Effect op gezondheid

De rapportage wordt in 2018 gepresenteerd.