NL Actief Zorgpolis
NL Actief en de bedrijfstak hebben er dus belang bij dat er een instrument komt dat bijdraagt aan de leefstijlverbetering van mensen (maatschappelijke opdracht) én bijdraagt aan de gewenste positionering en profilering van de beweegbedrijven die zijn aangesloten bij NL Actief (strategische en commerciële opdracht). Om hieraan recht te doen, gaan we in 2018 verkenning doen naar een ‘eigen’ Leefstijl Zorgpolis. Het woord ‘eigen’ staat tussen haakjes, omdat één van de vragen in de verkenning zal zijn of NL Actief haar zorgpolis volledig zelfstandig of in een joint venture met een bestaande zorgverzekeraar wil vormgeven.
De NL Actief Leefstijl Zorgpolis richt zich op mensen die - op eigen initiatief (gezondheidsbewustzijn) of op medisch advies (chronische aandoeningen) - werk willen of moeten maken van hun leefstijl(verbetering). Dat betekent dat de polis op inhoud op dit vlak onderscheidend moet zijn van bestaande polissen van andere zorgverzekeraars. Dit versterkt de positionering van de NL Actief Leefstijl Zorgpolis én leidt tot een grotere en sterkere klantenbinding. Mensen moeten bewust voor de NL Actief Leefstijl Zorgpolis kiezen. In de marktverkenning zal verder worden ingezoomd op zaken als het wel of niet belonen van een goede leefstijl (premieverlaging), de wijze van (geprotocolleerd) meten en monitoring, de (unieke) relatie tussen de zorgpolis en centra aangesloten bij NL Actief, en de koppeling met werkgevers.
Een NL Actief Leefstijl Zorgpolis is - in theorie - een kansrijk product, omdat het recht doet aan de belangen van NL Actief, de aangesloten leden, de bedrijfstak, fitnessconsumenten, werkgevers en (optioneel) de zorgverzekeraar die participeert. Het vraagt in de verkenning wel om een zorgvuldige voorbereiding en een uitvoering op strategisch, tactisch en operationeel niveau, met een duidelijke tijdsplanning. Om dat te borgen, richt NL Actief een werkgroep in met voldoende competenties en disciplines om in 2018 de verkenning te kunnen uitvoeren.