De rol van innovatie in beweegstimulering
We hebben groepen mensen die sporten maar niks vinden. Ze kunnen het niet, willen het niet, mogen het niet door hun gebreken, vinden het niks voor henzelf. Althans, dat zijn de redenen om alleen al het idee op afstand te houden. Deze groep is bijna niet in beweging te krijgen. Vaak kan alleen de dokter of specialist hier nog iets in beweging krijgen door een waarschuwing als ‘Meneer, als u nu niet gaat bewegen, dan moeten we over een paar jaar een voet amputeren’. De groep die dan komt, is de groep die zelf vindt dat ze wat meer moet gaan bewegen, maar kan dat vaak jaren volhouden. Deze groep wordt opgevolgd door de groep mensen die aan de slag wil en zoekende is. Hoe kunnen innovatie en technologische ontwikkelingen eraan bijdragen dat deze laatste twee groepen daadwerkelijk in beweging komen?
Fitness heeft bij deze groep niet zo’n best imago. Natuurlijk onterecht, maar we hebben er mee te kampen. Mensen zien de innovatie in fitnessland niet en denken in zwaar ijzer en geoliede gespierde lichamen. Kijken we naar de nieuwe vormen en technologische innovaties van fitness, dan zien we bijvoorbeeld aan eGym en Milon dat fitness niet meer trekken aan ijzer is, niks onthouden van schema’s, instellen van apparatuur en na elke training even kijken in de app of de biologische leeftijd is gedaald. Deze vormen van fitness trekken nieuwe doelgroepen naar de fitnesszaal. Mensen die de fitnesszaal schuwden, zweren bij deze vorm van training, temeer omdat ze tijdens de training geamuseerd worden doordat ze een soort van packman-achtige lijn moeten volgen. De 50-plusser die gebreken krijgt, wil er graag werk van maken. Maar dan wel met fitness 2.0, en niet meer met het schema door de zaal. Qua uitstraling, positionering en marketing hebben we nog een flinke slag te slaan om die ‘non actieven’ te overtuigen hoe ver we al ontwikkeld zijn met ons product.
Kijken we verder naar innovaties, dan zullen biometrische metingen en lichaamssensoren een enorme vlucht nemen. Zelf meten en bewaken van stappen per dag, calorieverbruik, hartslag, bloeddruk, maar ook bloedvatkwaliteit, cholesterolvorming, bloedsuiker en vroeg of laat zal opkomende vorming van kankervormen zelfs meetbaar worden voor ons normale mensen. We kunnen dus als het ware elke dag ons gezondheidsdashboard bekijken en zien waar we moeten bijschaven in ons gedrag. Ook dit kan voor een enorme boost zorgen om gezonder te gaan leven.
Ook onze producten mogen nog wel een innovatieslag slaan. Hoe spreken we potentiële klanten direct aan op hun behoeften en maken we de instap laagdrempelig. Met alleen maar roepen ‘kom fitnessen en krijg de eerste maand gratis’ bereik je niet de groeiende doelgroep van 50-plussers, die op zoek is naar oplossingen.
Kortom, innovatie is een cruciale factor om meer mensen in beweging te krijgen, zeker binnen een branche die steeds meer divers wordt. Misschien moeten we wel als stelregel nemen: elk jaar iets vernieuwen!
John van Heel
EFAA/Nieuwe Gezondheid