Vereniging van fitnessconsumenten
Kun je in een online vakblad voor fitnessprofessionals en werkgevers een pleidooi houden voor het oprichten van een vereniging van fitnessconsumenten? Of schiet dan iedereen meteen in de kramp, omdat een vereniging van consumenten niet strookt met de belangen van professionals en werkgevers? Dat zou zomaar kunnen. Maar het weerhoudt mij er niet van om toch een poging te wagen. Want een vereniging van fitnessconsumenten kan onze sector ook voordelen brengen.
Want stelt u zich eens voor dat een vereniging wordt opgericht van fitnessconsumenten die toestemming geven dat de data die zij tijdens het sporten en bewegen produceren, mogen worden gebruikt. Dan wordt er dagelijks een enorme bulk aan big data gecreëerd die aan de hand van kunstmatige intelligentiesystemen kan worden vertaald naar gegevens en kengetallen die bijzonder interessant kunnen zijn voor fitnessprofessionals, zorgverzekeraars, bedrijven en organisaties die zich bezighouden met de vitaliteit en gezondheid van ons land.
Die Big Data zijn ‘goud waard’ als ze kunnen worden vermarkt. De vraag is of fitnessconsumenten hun persoonlijke gegevens beschikbaar willen stellen aan een commerciële partij die daar (veel) geld mee kan verdienen. Dat ligt anders als de data ter beschikking worden gesteld aan een onafhankelijke organisatie zonder winstoogmerk die ze gebruikt om te analyseren en op basis daarvan tot trends en beweegadviezen en -profielen kan komen die bijvoorbeeld tot gezondheidsbevordering, gedragsverandering en betere leefstijl kunnen leiden. Maatschappelijke winst dus. Waarna het fitnesscentrum en de fitnessprofessional als lokale kennispartner in de vertaling van die trends, adviezen en profielen een rol kan spelen. En zo heeft onze sector toch een belang bij een vereniging van fitnessconsumenten. En mag deze column in dit online vakblad worden gepubliceerd.
Maurice Ambaum
Hoofdredacteur NL Actief Ezine