HET SUCCESCONCEPT FUNCTIONAL TRAINING:
EEN INTERVIEW MET ARJAN VAN DORP
Je ontkomt er dus niet aan om je Functional Training-ruimte als een betaalde ´add-on´ aan te bieden. En daarvoor is het noodzakelijk dat dat in een zichtbaar afgescheiden Functional Training-ruimte wordt aangeboden. Waarom? De praktijk toont aan dat het nu eenmaal extreem lastig is om leden extra te laten betalen voor iets wat op het oog deel uitmaakt van het reguliere aanbod van de club. En wordt begeleid door de trainer die toch al door de club loopt….
De ondernemer zou daarom altijd een aparte ruimte moeten inrichten en ´dedicated´ trainers moeten inzetten die pure focus hebben op de functional trainingruimte. Waarom? In de praktijk is het toch zo dat functional trainingruimtes het drukst bezet zijn wanneer een trainer een workout geeft. Dit is zelden een stagiaire maar vaak de meest ervaren trainer, met de meeste opleidingen, die daardoor ook het hoogste uurtarief hanteert voor de ondernemer…
Voor ondernemers die een nieuwe, zelfstandige club willen openen, gelden heel andere thema´s: zij moeten uiteraard een volledig en doortimmerd ondernemingsplan ontwikkelen, waarin alle milestones naar een succesvolle onderneming zijn opgenomen.
Verder is een goed gestructureerd en effectief trainingsconcept nodig om de leden plezier, goede trainingsresultaten en een gevarieerde training te bieden.
Hoe kunnen clubeigenaren extra inkomsten genereren met hun Functional Training-zone?
Arjan: Allereerst dient de ondernemer zich te realiseren waarom er extra inkomsten gegenereerd zouden moeten worden! Zeker in de nieuwe werkelijkheid tijdens en na Corona, waarin de bezetting van de bedrijfsoppervlakte over het algemeen duidelijk minder is dan voorheen. Met andere woorden: minder productiviteit per m². Daar komt bij dat ook de effectiviteit van personeel, versneld door Corona steeds doorslaggevender wordt in de winstgevendheid van de club.
Voor bestaande clubs is het ´upgraden´ van leden naar de Functional Training-zone de eerste en snelste bron. Hiervoor is een duidelijke strategie nodig die onderdeel is van het prijsbeleid van de club. Een goed doordacht prijsbeleid stimuleert tot upgrades en trekt daarnaast nieuwe klanten aan. Het is zinvol hiervoor een ervaren partner aan boord te halen om het meeste uit je Functional Training-zone te halen.
Waar gaat het in de toekomst heen met Functional Training?
Arjan: Functional Training is een potentiële kwaliteitsinjectie in onze kerndienstverlening: het trainingsresultaat voor de leden verhogen!
Functional Training vereist daarnaast een hoge mate van specialisatie. Trainers en ondernemers moeten zich doorlopend ontwikkelen op gebied van know-how, kwaliteit en communicatie en omgangsnormen. Zoals dat in alle branches ook geldt…
Door de geboden kwaliteit zal de positionering van de betreffende clubs zich sterker ontwikkelen, zal het algehele prijsniveau van deze clubs gaan stijgen en daarmee de omzet. Zonder hoge investeringen.
Functional Training is zeker geen ´rocket-science´ maar wel sinds jaar en dag een Top-10 trend. Het is dus niet zomaar een ´hype´ of een ´opvulling om home-workouts te vullen´, zoals je dat de laatste tijd tijdens de lockdowns ziet maar biedt grenzeloze mogelijkheden in een voor velen onbekende en uitdagende trainingswereld.
Wat is er nieuw aan het FT-CLUB franchise systeem op het gebied van Functional Training?
Arjan: Wij hebben de afgelopen vier jaar Internationaal veel ervaring opgedaan met ons licentiesysteem en hebben ruim 40 FT-CLUB´s geopend en daarbij veel gegevens verzameld uit de bedrijfsvoering en exploitatie van de clubs. Deze knowhow hebben we omgezet in een franchisesysteem dat steunt op een enthousiaste ´community´ binnen een unieke ´Functional Training Experience´. Ontwikkeld door specialisten en ondersteund door Adidas, iets waar we enorm trots op zijn!
We zien Internationaal, maar zeker ook in Nederland, dat franchise als bedrijfsmodel sterk groeiend is en in de praktijk aantoonbaar grotere kansen op succes levert voor de franchisenemer. Bij het ontwikkelen van de FT-CLUB franchise formule hebben we overigens ook enorme praktijkervaring in huis vanuit onze zusterformule INJOY met ruim 150 clubs in Duitsland.
Bestaande fitnessclubs kunnen een FT-CLUB ´club-in-club´ integreren door middel van een licentie. Zij zijn zo in de gelegenheid om hun kernconcept te handhaven en een FT-CLUB als een succesvolle add-on te implementeren.
Wat is volgens jou het belangrijkste op weg naar een succesvolle uitvoering van het concept?
Arjan: Ik denk dat voor een ondernemer de eerste focus altijd moet zijn om geld te verdienen om je bedrijf door te ontwikkelen. Anders moet je niet eens beginnen. De periode waarin we nu leven, de onzekerheid en de veranderende wereld gaat gegarandeerd in grote mate ook onze business veranderen. Maar wat naast winstgevendheid absoluut moet blijven is PASSIE! Je moet gepassioneerd zijn over Functional Training. Als je puur bedrijfsgericht onderneemt zonder passie, zal succes zeker niet vanzelfsprekend zijn. Maar als je met heel veel passie onderneemt zonder bedrijfseconomische kennis en achtergrond, is dat gewenste succes zeker ook niet vanzelfsprekend.
De balans tussen passie en bedrijfsgerichtheid, in combinatie met het actueel houden van de know-how, geeft de grootste kans op succes. En dan is het van een enorme waarde als je een ervaren sparringpartner aan je zijde hebt. Zo hou je als ondernemer de focus op je belangrijkste kwaliteit.
Ook de benodigde investeringen en kostenstructuur zijn veel aantrekkelijker dan een klassiek clubmodel. Daardoor kom je veel sneller in een winstgevende setting.
Samenvattend: