Ondernemers: grow stronger! (vervolg)


Dat is niet: je leden online en outdoor training bieden tegen korting
Gelukkig ziet bijna elke fitnessondernemer dat hij/zij de leden een acceptabel alternatief moet bieden. Maar met ‘grow stronger’ bedoel ik dat je ook echt een verdienmodel wilt bouwen. Ook nu middenin de crisis (en op moment van schrijven middenin de tweede lockdown).

 

Goed, je hebt gesneden in je kosten, wat nu?

Laten we daarom het welbekende groeimodel van Ansoff erbij pakken. Dat zou een standaard middel moeten zijn bij de groeikeuzes van elk bedrijf met ambitie.

 

Ansoff Groeimatrix: je hebt altijd 4 heldere opties

Eigenlijk is dit model een super eenvoudig middel om keuzes te maken. Dit zijn de 4 opties met elk een praktijkvoorbeeld van wat onze klanten nu doen. Waar ‘markt’ staat, kun je naar wens invullen doelgroep en/of geografisch gebied. Waar ‘product’ staat, kun je naar wens jouw normale en nieuwe programma’s, lessen, diensten of fysieke producten invullen.

 

1 - Zelfde markt, zelfde product (marktpenetratie)

Je verkoopt meer van hetzelfde aan bestaande leden of werft ‘normale’ nieuwe leden. Voorbeeld: voor de keten Happy Bodies (nu 22 vestigingen) zijn we nu ‘gewoon’ aan het adverteren voor nieuwe leden, als voorverkoop voor de heropening. Het doel: op het moment van heropening direct al tientallen leden per club nieuw verwelkomen.

 

2 - Zelfde markt, nieuw product (productontwikkeling)

Je verkoopt de doelgroep die je al kent/hebt een nieuw product. Dus aan bestaande leden en/of aan dezelfde doelgroep als normaal. Voorbeeld: ABC Fitness in Elburg investeerde in een complete outdoor gym. Daar werven we nu via advertenties en actieve mond-tot-mond reclame nieuwe leden voor. Met als doel om het lidmaatschap voor alle leden straks waardevoller en meer crisisproof te maken.

 

3 - Nieuwe markt, zelfde product (marktontwikkeling)

Datgene wat je al aanbiedt, lever je nu aan een nieuwe doelgroep. Voorbeeld: The Upperclub in Roosendaal bood al een online coaching traject. Dat werkte zo goed, dat we voor hen ook buiten de grenzen van het eigen verzorgingsgebied gingen adverteren en online leden werven. Het doel was duidelijk: ook tijdens een lockdown nieuwe leden online coachen.

 

4 - Nieuwe markt, nieuw product

Dat is een pittige: met een voor jou nieuw aanbod een compleet nieuwe doelgroep aantrekken. En toch lukt het, zoals met dit voorbeeld: voor onze klant PhysIQ in Hoofddorp werven we nu zelf gemotiveerde sporters die het beste resultaat willen zonder dat er een personal trainer direct naast hen staat (hun normale aanbod). Het doel is een breder aanbod voor een bredere doelgroep personal training klanten.

 

Maar wat maakt deze 4 voorbeelden uniek?

Naast deze 4 voorbeelden hebben nog vele tientallen, zelfs meer dan honderd klanten die nu actief leden werven en omzet maken. Wat hen onderscheidt van andere ondernemers? Ze hebben bewust gekozen om nu een dienst of product aan te bieden dat wél goed geld oplevert. En iedereen weet, geld of beter gezegd liquiditeit, is je beste garantie weg uit de crisis te komen.

 

Is het makkelijk?

Nee. Maar heb je als serieuze en ambitieuze ondernemer een andere keuze …?

 

Maatwerk

We hebben de wervingscampagnes bij deze clubs allemaal op maat samen met de klanten gecreëerd. We tonen je graag hoe deze en andere ondernemers nu omzet maken. Als je benieuwd bent hoe dit voor jou kan werken, reageer via de website of stuur een persoonlijke mail naar aernout@hiddenprofitsmarketing.com

 

 

Aernout Leezenberg

Oprichter Hidden Profits Marketing (2004)

www.hiddenprofitsmarketing.com

 

 

 

share