De shape van de fitnessbranche in onzekere tijden
De fitnessbranche stond er goed voor. Ruim 3 miljoen mensen in Nederland doen aan fitness en het einde van de groei was nog lang niet in zicht. Fitness was diverser geworden en toegankelijker voor verschillende groepen. Het rapport van het Mulier Instituut sprak van een ‘goede shape’ van de fitnessbranche. En toen was er het coronavirus. Het betekende een zware beproeving, maar maakte tegelijkertijd het belang van fit zijn groter dan ooit. Daar liggen nieuwe kansen voor een andere levensstijl.
2020 leek goed te beginnen. Het Mulier Instituut had het jaar daarvoor een mooi rapport geschreven waaruit bleek dat de fitnessbranche in goede shape verkeerde. Ruim 3 miljoen mensen in Nederland deden aan fitness en het einde van de groei was nog niet in zicht. Opvallend veel senioren ook hadden de weg naar het fitnesscentrum gevonden en daarmee werd duidelijk dat het idee dat fitness alleen voor jongeren en fitte dertigers is, een vooroordeel, zonder grond in de realiteit. Een gunstige ontwikkeling ook was dat het aantal fitnessconsumenten onder lager opgeleiden bleek verdubbeld. Een belangrijke zaak, niet alleen vanuit democratisch oogpunt dat zoveel mogelijk mensen toegang dienen te hebben om op een gezonde manier met lijf en leven bezig te zijn, maar ook omdat hiermee een groep wordt bereikt die vaker worstelt met een minder goede gezondheid.