Bijna helft fitnessclubs kiest voor indexering
lidmaatschap voor 2021
(vervolg)


In de marktverkenning werd ook de vraag gesteld bij wie de ondernemer advies inwint als het gaat om prijsindexatie van abonnementen. Uit de antwoorden blijkt dat veel ondernemers dat volledig zelf bepalen, zich laten adviseren door hun accountant of zich conformeren aan afspraken die binnen een netwerk of keten worden gemaakt.

 

Over een mogelijke rol van NL Actief bij het bepalen van een indexering geeft een minderheid aan dat ze behoefte heeft aan een benchmark binnen de fitnesssector, maar ook in relatie tot bedrijven en organisaties buiten de branche.

 

Iedere fitnessondernemer mag zelf bepalen of hij prijzen verhoogt, verlaagt of gelijk laat. Deze beslissingen kunnen geheel vanuit persoonlijke keuzes gemaakt worden, of met oog op de concurrentie. Het biedt wel een onafhankelijke toetsing om tarieven naar klanten bij te stellen. Bij prijsindexatie wordt het tarief aangepast op basis van de prijsindex. De ondernemer hoeft hier niet in mee te gaan, maar het mag wel mits dit aangegeven wordt in de algemene voorwaarden. Noem daarbij de omschrijving van de index, wanneer de prijsindexatie wordt doorgevoerd en over welke periode het gaat.

 

Ons advies is om jaarlijks op 1 januari uw abonnementsprijzen te indexeren met het consumentenprijsindexcijfer (CPI). Het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceert periodiek informatie hierover. Het CPI komt dit jaar waarschijnlijk uit op zo’n 1,2%: StatLine - Consumentenprijzen; prijsindex 2015=100 (cbs.nl).

 

 

share